De NMBS voert vanaf midden 2012 de chipkaart in als vervoerbewijs. Eerst komen de abonnees aan de beurt, na evaluatie zal het systeem ook toegepast worden op occasionele treinreizigers.


Wie een abonnement heeft bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB, zal dat op dezelfde kaart kunnen zetten.

De MoBIB-chipkaart is een nieuwe stap naar een enkele transportkaart die door de vier Belgische openbare vervoersmaatschappijen gebruikt kan worden. MoBIB wordt nu al door de MIVB gebruikt, maar midden volgend jaar komt daar ook de NMBS bij. Wie een abonnement heeft bij de Brusselse vervoersmaatschappij, zal dezelfde kaart kunnen gebruiken voor zijn treinpas.

Treinabonnees die hun abonnement moeten vernieuwen, zullen vanaf midden 2012 gevraagd worden om langs het loket te passeren. Hun papieren treinkaart zal door een chipkaart worden vervangen, die dienst zal doen als een elektronisch abonnement. Ook wie een nieuw abonnement aanvraagt, zal meteen een chipkaart krijgen. Er moet een waarborg van vijf euro worden betaald.

'Ik ben heel tevreden en trots. Die kleine kaart gaat de mobiliteit van veel Belgen verbeteren', aldus Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS. De spoormaatschappij schat dat 520.000 abonnees van de nieuwe kaart gebruik zullen maken. Ze is steviger, veiliger, kleiner en milieuvriendelijker, klinkt het.

De toestellen die de treinbegeleiders gebruiken worden aangepast zodat ze de chipkaarten kunnen lezen. Voorts krijgen de loketten een webcam, waarmee een foto van de reiziger zal worden genomen voor op het elektronische abonnement.

De Lijn en TEC
Momenteel zijn er alleen concrete plannen voor de abonnementen, maar op lange termijn zullen ook de andere vervoersbewijzen van de NMBS op de chipkaart geplaatst worden. Bovendien moeten de busmaatschappijen TEC en De Lijn ook nog volgen, luidt het. Zo kunnen gegevens gedeeld worden en is de verplaatsing via meer dan één transportmiddel eenvoudiger. Op termijn hebben reizigers dus slechts één vervoerbewijs meer op zak.

De NMBS kondigde ook een tweede nieuwigheid aan. Vanaf vandaag kunnen reizigers met een smartphone een treinticket kopen via de mobiele site van de spoormaatschappij. De klant krijgt zijn ticket dan via sms toegestuurd. Betalen gebeurt met een kredietkaart.

(belga)