Vanaf 9 december wordt de dienstregeling van de treinen wat aangepast. Voortaan zijn er 2 rechtstreekse verbindingen tussen Antwerpen en de luchthaven van Zaventem.


Zoals elk jaar wijzigt de NMBS haar dienstregeling in december. De nieuwe treindienst geldt vanaf zondag 9 december.

De aanpassingen houden rekening met de wijzigingen van het internationale treinverkeer en met infrastructuurwerken, zo luidt het in een persbericht.

"De doelstelling is om het aanbod uit te breiden waar mogelijk en een hogere kwaliteit van dienstverlening te leveren".

  • Minder goed nieuws is er dan weer in de Kempen en rond Antwerpen, als gevolg van infrastructuurwerken of van wijzigingen in het internationale verkeer. Zo worden op de lijn Antwerpen-Noorderkempen twee IR-treinen per dag geschrapt om inspectie van het HST-netwerk mogelijk te maken. De IR-trein Antwerpen-Brussel stopt niet langer in Mortsel-Oude God om conflicten met het internationale verkeer te vermijden. De bestaande L-verbindingen Roosendaal-Antwerpen en Antwerpen-Puurs worden samengevoegd tot één verbinding, die ook wordt geherpositioneerd in functie van een betere aansluiting op het Nederlandse net en op de IC-verbinding Essen-Antwerpen-Charleroi.
  • Tussen Antwerpen en de nationale luchthaven wordt het aantal rechtstreekse verbindingen op weekdagen verdubbeld tot twee per uur, een gevolg van de Diabolotunnel. De eerste rechtstreekse trein zal ook veel vroeger vertrekken (4.40 uur in plaats van 6.42 uur) en de laatste trein naar Antwerpen vertrekt om 23.46 uur, in plaats van 21.44 uur.
  • In Limburg worden op de lijn Mol-Hasselt de stopplaatsen Beringen en Zonhoven heropend. Hierdoor wijzigt de dienstregeling tussen Antwerpen en Hasselt licht, met een 6 minuten langere reistijd.

"Alternatief voor 90% afgeschafte treinen"

Eerder raakte al bekend dat de NMBS, in het kader van een breder financieel herstelplan, 170 binnenlandse treinen en 23 grensoverschrijdende treinen gaat afschaffen.

Die treinen dekken hun eigen energiekost niet.

De spoorwegmaatschappij zegt dat ze voor 90 procent van de betrokken binnenlandse treinen alternatieven heeft gevonden. In de meeste gevallen gaat het om een trein binnen het uur.

Eind 2013 zou er in plaats van kleine aanpassingen aan de dienstregeling, een omvangrijke wijziging komen.

"Er is nood aan een nieuw transportplan. Het vorige dateert van 1998, terwijl het aantal reizigers het voorbije decennium met 50 procent is gestegen", legt de NMBS-woordvoerder uit. In het transportplan wordt rekening gehouden met de nieuwe reizigersstromen en met verwachtingen voor de toekomst.

(belga)