Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, verliest de spoorwegmaatschappij gemiddeld 1 euro. Dat blijkt uit cijfers van de NMBS zelf.

De maatschappij krijgt haar kosten namelijk niet volledig gedekt en wil daarom onderhandelen met onder meer Electrabel en Infrabel.

Per kilometer die een trein van de NMBS aflegt, bedragen de kosten voor de NMBS ongeveer 20 euro. Van die kosten is 58 procent endogeen. Dat zijn kosten waar de NMBS zelf controle over heeft, zoals materiaal- en personeelskosten.

42 procent is exogeen, kosten die grotendeels buiten de controle van de NMBS vallen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de energiekosten en de bijdrage die de NMBS aan Infrabel moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Vooral die laatste bijdrage weegt met 7 op 20 euro behoorlijk door.

Het probleem is dat de NMBS die kosten niet helemaal gedekt krijgt. Van de gemiddelde kosten van 20 euro per treinkilometer wordt 40 procent (of 8 euro) gedekt door inkomsten uit de kaartjesverkoop.

De overige 60 procent (of 12 euro) wordt echter niet volledig gedekt door de overheidsdotatie. Er blijft zo'n 1 euro ongedekt over. Per kilometer lijft de NMBS dus een verlies van 1 euro.

De spoorwegmaatschappij wil dat verlies voornamelijk wegwerken door interne besparingen. In 2011 werd al een besparingsplan goedgekeurd waarbij jaarlijks 100 miljoen euro bespaard wordt.

Maar de NMBS wil daarnaast ook de exogene kosten onder controle krijgen en wil daarom onderhandelen met Electrabel en Infrabel.

(nmbs)