Dagelijks pendelen duizenden Kempenaars richting Brussel. Reizigers vanuit de zuiderkempen (Geel, Mol en Olen) moeten in Herentals overstappen op de IC-trein Turnhout-Brussel. Deze aansluiting gaat echter vaak verloren.

Het is een bekend beeld, reizigers die op het perron van Herentals staan te wachten op alweer een gemiste trein. Bij de minste vertraging gaat de aansluiting van de IR-trein Neerpelt-Antwerpen op de IC-trein Turnhout-Brussel en omgekeerd verloren. Volksvertegenwoordiger Frank Wilrycx kaartte dit probleem nogmaals aan bij minister Labille.

Het afgelopen jaar zijn er reeds enkele maatregelen genomen om het aantal gemiste aansluitingen te doen dalen. Zo werd de overstaptijd verlengd, de rijpaden van de treinen aangepast om vertragingen te vermijden en werden de treinen op verschillende perrons voorzien, zodat ze gelijktijdig in het station van Herentals ontvangen kunnen worden . Toch blijken deze maatregelen onvoldoende. Reizigers worden vaak in het ongewisse gelaten tot ze effectief in Herentals aankomen om dan te merken dat ze hun trein gemist hebben. De minister maakte meteen ook duidelijk dat er van een piekuurtrein Mol-Brussel geen sprake kan zijn, zelfs niet wanneer de elektrificatie van de lijn Herentals-Mol is afgerond.

“Bij de invoering van de nieuwe dienstregeling eind 2014 moet er een structurele oplossing gevonden worden voor de gemiste aansluitingen in Herentals,” aldus Volksvertegenwoordiger Frank Wilrycx, “ maar ook in de tussentijd zijn er bijkomende maatregelen nodig om de zuiderkempen de broodnodige aansluitingen te bezorgen.” “Duidelijke communicatie én een duidelijke opvolging vanuit Traffic Control zijn dan ook bijzonder belangrijk,” besluit Volksvertegenwoordiger Wilrycx.