Per provincie komt er één centrale die oproepen voor alle noodnummers opvangt en doorgeeft aan de juiste hulpverleners.

Wie dringend hulp nodig heeft, moet nu kiezen tussen de noodnummers 100, 101 en 112. Die keuze maakt wel degelijk een verschil, want wie het 'verkeerde' nummer intoetst, kan kostbare tijd verliezen.

Wie snel politiehulp wil, belt liefst niet naar 112. Dat noodnummer is verbonden met de 100-centrale en zij moeten de oproep dan doorsturen naar de collega's van de 101-centrale.

Milquet kent het probleem en wil ingrijpen. "De FOD Binnenlandse Zaken krijgt geregeld klachten binnen. Tegen eind 2013 wil ik de dienstverlening grondig verbeteren", antwoordde ze in het parlement op een vraag van Jan Van Esbroeck (N-VA). "Momenteel verliezen de operatoren te veel tijd en doen ze geregeld nutteloos werk", zegt ze.

De vicepremier wil één centraal callcenter per provincie. Vandaar worden de oproepen dan efficiënter verdeeld naar de hulpverleners. In de praktijk worden de bestaande 100- en 101-centrales bij elkaar gevoegd.

Bron : DeMorgen.be
Foto : Eric Fels / Nnieuws