Bijna 4 op de 5 handelaars uit de non-food hebben al te maken gehad met showrooming, een praktijk waarbij klanten in de winkel informatie inwinnen, maar vervolgens hun aankoop online doen. Dat zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen NSZ op basis van een bevraging bij 459 handelaars.

Consument geeft zelf toe

“Het valt op dat steeds meer handelaars ermee kampen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. 7% van de handelaars wordt er zelfs meerdere keren per dag mee geconfronteerd, 15% één keer dag en 27% meerdere keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels, maar stilaan krijgen ook steeds meer kledingzaken ermee te maken.


Volgens een derde van de handelaars komen de klanten er trouwens ongegeneerd voor uit dat ze enkel advies willen en dat ze hun aankopen online gaan plaatsen.  “Maar positief is wel dat ruim 6 op de 10 handelaars showroomers wijzen op de voordelen van een aankoop in een winkel en hun troeven zoals expertise, service en diensten na verkoop extra in de verf zetten”, aldus het NSZ.

Subtiele aanpak vereist

Al neemt dit niet weg dat 20% van de handelaars merken dat consumenten soms pas bij hen in de winkel staan nadat ze al een aankoop hebben gedaan via het web.


Slechts 4% van de bevraagden wijst showroomers de deur. Volgens het NSZ heeft het voor handelaars echter geen zin om tegen de stroom in te roeien. Integendeel, ook de kleinhandel moet voluit gaan voor e-commerce.


Het consumentengedrag is immers niet nieuw, en evenmin te keren: uit cijfers van Eurostat blijkt dat in 2012 al 33% van de Belgen één of meer producten online heeft aangekocht. En dat is zelfs weinig in Europees perspectief. Wie de klant de deur wijst, riskeert hem dan ook definitief kwijt te zijn.

Overdreven vrees?

Van de 459 bevraagde handelszaken heeft ondertussen al 17% een webwinkel opgestart. Nog eens 15% is van plan dat binnenkort te doen.
Eerder dit jaar stelde een Amerikaanse studie van JiWire, die gebaseerd was op de ondervraging van 1.400 consumenten, nog dat het gevaar voor showrooming overdreven wordt. 93,6% van alle Amerikaanse smartphonebezitters gebruikten hun toestel weliswaar ook in winkel, maar dan niet zozeer om te vergelijken hoeveel de producten elders kosten, wel om naar de website te gaan van de winkel waarin ze zich bevinden. (RetD