Het schoolbestuur en de directie van het Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg wijdden vandaag met veel trots hun nieuwe campus in. Deze feestelijke inhuldiging gebeurde in aanwezigheid van de Bisschop van Antwerpen, Mgr. Johan Bonny, de CEO van AG Insurance en oud-leerling van de school Hans De Cuyper en stand-up comedian en vader van een leerling uit de school, Steven Goegebeur.
Meer natuurlijk daglicht in de klaslokalen zorgt voor een betere concentratie en een beter welzijn van de leerlingen in deze school.
In het kader van het publiek-private scholenbouwprogramma 'Scholen van Morgen' werd het Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg volledig vernieuwd. De nieuwe campus bestaat uit de hoofdsite aan de Biekorfstraat waar de middelbare school en sportinfrastructuur werden ingeplant. Ook de kleuterklassen en lagere school werden volledig vernieuwd. Maar liefst 1.437 leerlingen gaan er vanaf deze maand terug naar school.
In een eerste fase werd de bovenbouw (6.636m²) en sporthal (2.800m²) gerealiseerd; in een tweede fase de middenschool (3.850m²) en basisschool (2.358m²). De totale oppervlakte van het bouwproject bedraagt dus bijna 16.000 m². Hiermee is de campus één van de grootste schoolprojecten in Vlaanderen. De plannen werden opgesteld door L&A Architects-Engineers en uitgevoerd door Interbuild nv-BAM Contractors nv.
Positieve impact van daglicht op welzijn en concentratie
Het ontwerp voor de nieuwe school gaat uit van een comfortabele leeromgeving, met hoge ruimtes. Bij de vernieuwing van de schoolsite werd extra aandacht besteed aan de aanwezigheid van natuurlijk daglicht.
In elk klaslokaal stroomt overvloedig daglicht binnen via grote ramen, wat ruimschoots de huidige Belgische norm (1/12e van de vloeroppervlakte) overstijgt. Dit betekent dat de nieuwe school nu al voldoet aan de nieuwe Europese norm voor natuurlijke verlichting in gebouwen, EN 17037, die binnenkort ook in België zal worden toegepast en die een grote impact zal hebben op het ontwerp van gebouwen.
Bovendien is overal in de school zonnewering voorzien, wat ervoor zorgt dat er een aangename temperatuur in de klaslokalen kan worden onderhouden en dat leerlingen ten aller tijde het (smart)board kunnen lezen.
"We spenderen ongeveer 80% van onze tijd in gebouwen. Het is dan ook van belang dat onze kinderen en ons personeel zich goed voelen," zegt Luc Lauwaet, Directeur Middenschool. "Om een aangenaam en gezond kader te garanderen, hebben wij gekozen voor een structuur met veel glas zodat wij optimaal kunnen genieten van het natuurlijk daglicht. Uit onderzoek blijkt dat dit bijdraagt tot de concentratie van de leerlingen."
"Glasoppervlakken zijn lang te weinig gebruikt vanwege hun lage thermische isolatie. Dankzij de grote technische vooruitgang in materialen is men vandaag in staat om natuurlijke verlichting te bevorderen zonder in te boeten op de thermische eigenschappen van het gebouw," legt Luc Dumont van het Verbond van Glasindustrie uit.
"Studies1 hebben eerder al aangetoond dat in klaslokalen met grote raamoppervlakken, waar dus voldoende daglicht aanwezig is, studenten tussen de 7% à 18% hoger scoren op testen dan leerlingen die aan minder natuurlijk daglicht worden blootgesteld," vult VELUX General Manager Christian Fosseur aan.
"Het schoolbouwproject van het Heilig-Hartcollege in Heist-op-den-Berg met bijna 16.000 m² nieuwe schoolbouwoppervlakte behoort tot de top 10 van de grootste projecten binnen het publiek-private scholenbouwprogramma 'Scholen van Morgen'. Dit bouwproject legt terecht een belangrijke focus op duurzaamheid, rationeel energiegebruik en ecologie.
Scholen van Morgen staat mee garant voor de inhaalbeweging in scholenbouw die deze legislatuur in heel Vlaanderen en Brussel plaatsvindt. In bijna 95% van alle Vlaamse en Brusselse gemeenten staat er ondertussen een nieuwe of vernieuwde school. Telkens gaat het om moderne hedendaagse schoolinfrastructuur aangepast aan de noden en onderwijsuitdagingen van de 21e eeuw.
Al deze (ver)nieuw(d)e schoolgebouwen zorgen voor een ideale leer- en werkomgeving waarbinnen leerlingen, leerkrachten en directies het beste van zichzelf kunnen geven en echt het verschil kunnen maken," gaf Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits nog mee.