In het voorjaar voerde het lokaal bestuur Olen in samenwerking met onderzoeksgroep Memori van Thomas More Hogeschool een grootschalig communicatieonderzoek uit bij zijn inwoners.

'Bedoeling was om zo na te gaan hoe Olen haar inwoners in de toekomst nog beter kan informeren en welke kanalen hierbij het meest geschikt zijn,' zegt burgemeester Seppe Bouquillon.

'Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde Olenaar over het algemeen al tevreden tot zeer tevreden is over de gemeentelijke communicatie.

1.836 Olenaars vanaf de leeftijd van achttien jaar kregen in de loop van maart aan de hand van een steekproef een enquête in de brievenbus. Daarnaast konden alle Olenaars, zowel aangeschreven als niet-aangeschreven, tot 15 april online deelnemen aan het onderzoek via www.olen.be of een papieren versie afhalen in het gemeentehuis.

In totaal namen er 674 mensen deel aan de enquête wat een zeer representatief resultaat oplevert voor een kleinere gemeente als Olen.

De opvallendste resultaten

95% van de Olenaars gebruikt internet. Dat is hoger dan het Vlaamse gemiddelde van 93%.81% van de Olenaars gebuikt sociale media wat iets hoger is dan het Vlaamse gemiddelde (75%). Facebook (81% actief) en WhatsApp (72% actief) zijn in Olen gemiddeld populairder dan in andere Vlaamse gemeenten.

Ook YouTube (46%), Instagram (36%) en Pinterest (26%) scoren behoorlijk.  Het lokaal bestuur heeft drie gemeentelijke topkanalen: het gemeentelijk infoblad De Driehoek (89% bereik), de papieren nieuwsbrief (77% bereik) en de website www.olen.be (73% bereik).

Ook de website www.slimdoorolen.be (51% bereik) met nieuws over de werken in Olen-Centrum wordt vaak bekeken.Het gemeentelijk infoblad De Driehoek doet het in de benchmark beter dan gelijkaardige bladen in andere steden en gemeenten.

Het wordt niet alleen meer gelezen, het krijgt ook een hoger kwaliteitscijfer dan gelijkaardige bladen in andere steden en gemeenten.Inwoners zijn vooral geïnteresseerd in informatie over subsidies, premies en mobiliteit.

Ook info over de winkelmogelijkheden, toeristische bezienswaardigheden en het verenigingsleven wekt interesse.  Het onthaal, zowel via mail, telefoon als aan de balie, krijgt een positieve tot zeer positieve waardering.  De Instagram (14% bereik)- en Twitterpagina (3% bereik) zijn nog niet altijd gekend of worden nog niet altijd gebruikt door het grote publiek. Hier is nog ruimte voor verbetering.

Ook voor de facebookpagina van het lokaal bestuur (bereik 37%) is er nog groeipotentieel weggelegd.  Vele inwoners zijn kritisch over het gebruik en nut van de elektronische lichtborden in de drie parochies.Ten opzichte van de andere gemeenten uit de benchmark raadplegen Olenaars het meest de UiT-agenda in het infoblad.

Onderzoeksgroep Memori van Thomas More Hogeschool

Voor het onderzoek werkte het lokaal bestuur Olen samen met onderzoeksgroep Memori van Thomas More Hogeschool. Eerder voerde zij ook al gelijkaardige metingen uit in Sint-Niklaas, Lier, Heusden-Zolder, Roeselare, Willebroek, Bonheiden, Bornem, St.-Gilis-Waas, Lummen en Schoten. De resultaten konden zo perfect vergeleken worden met andere steden en gemeenten (= benchmark).