Met de acquisitie van PAB, grootdistributeur in de voedingssector, krijgt RV Food (Heylen Group uit Herentals) er een complementaire partner bij binnen het retail en horeca segment van de holding.

De overname is het resultaat van een zoektocht naar de geschikte overnemer in het kader van de opvolging van Ludo Sleurs, die 50 jaar lang actief was in de voedingssector.

Met PAB, gevestigd in Mechelen, neemt Heylen Group een gerenommeerde naam binnen de retail industrie over en versterkt het haar food-cluster. Naast grootdistributeur in de voedingssector, fungeert PAB als sparringpartner voor merken als Innocent, Tabasco, Kikkoman, Maille, Weight Watchers, Tony Chocolonely, Benecol en andere en biedt het markt-, product-, marketing- en sales kennis, alsook ondersteuning omtrent productinnovaties.

'PAB blue chip principalen binnen de retail'

"Als merkenbouwer vertegenwoordigt PAB blue chip principalen binnen de retail alsof het haar eigen merken zijn. Onze klanten zijn internationale voedingsproducenten met zowel gekoelde als niet gekoelde productlijnen.

Concreet doen de merken beroep op de regionale markt- en productkennis van PAB, die op haar beurt de gepaste ondersteuning biedt aan de merken met als doel de merken maximaal te doen groeien.

Dit doen we zowel in de retail- als in de horecasector binnen de Benelux," vertelt Frédéric Vloeberghs, gloednieuw CEO van de PAB Groep.

Complementaire partners

Voor RV Food, dat sinds 2015 onderdeel uitmaakt van Heylen Group onder de food-cluster, betekent de intrede van PAB binnen Heylen Group de komst van een nieuwe, complementaire partner.

"Als importeur en distributeur van voeding richting de industrie en de horeca, heeft RV Food als missie om de beste producten te sourcen en te verdelen en eveneens om de klanten te blijven verrassen en triggeren met nieuwe merkcreaties en ontwikkelingen. Een doel dat ook PAB voor ogen heeft," vertelt Gert Van de Water CEO van RV Food.

"Waar RV Food gespecialiseerd is in de import en distributie van voeding richting de industrie en de horeca, alsook in private label voor retail, ligt de focus bij PAB op retail en horeca.

Beide bedrijven hebben elk hun eigen expertise, maar er is ook overlap in de ambitie om nieuwe food concepten te creëren en om bestaande merken verder uit te bouwen.

Die gezamenlijke ambitie is onder meer de aanzet tot een complementaire samenwerking. Dat komt niet enkel de identiteit van beide bedrijven ten goede, maar geeft ook leveranciers en klanten meer perspectief," zegt Johan Steyaert, eveneens CEO bij RV Food.

Afscheid na 50 jaar

"Na 50 jaar neem ik afscheid van PAB en is het tijd om de fakkel door te geven aan een ervaren managementteam dat op zijn beurt voor de komende 50 jaar heel wat in petto heeft," vertelt Ludo Sleurs, voormalig CEO van PAB.

"Als merkenbouwers zijn de relaties met onze klanten en stakeholders van onschatbare waarde. Om de continuïteit van het bedrijf te garanderen, zijn we daarom op zoek gegaan naar de geschikte partij om die continuïteit mee vorm te geven.

Die partner vonden we in RV Food en Heylen Group. Door onze krachten te bundelen wordt de positie van PAB binnen foodservice, industriële verkoop en foodcreatie versterkt. Dit geeft zowel RV Food als PAB net die extra schaalgrootte en de middelen om zowel principalen, alsook de klanten nog beter te bedienen."

Die continuïteit zal daarnaast ook mede gegarandeerd worden door Frédéric Vloeberghs, die als nieuwe CEO de fakkel overneemt.

Peter Verlinde, CFO van PAB en Johan Steyaert en Gert Van de Water, bedrijfsleiders van RV Food, sterken het managementteam aan.

Het doel: één coherent geheel vormen met een duidelijke focus op expertise en sterke lange termijn ambities binnen de voedingssector.'

Op de foto vlnr. : Ludo Sleurs, Didier Clerx, Johan Steyaert, Michel Roels, Frédéric Vloeberghs en Peter Verlinde / Nnieuws.