Naar aanleiding van de werken aan de brug aan Hoogbuul - Moleneinde is het jaagpad omwille van veiligheidsredenen afgesloten tot aan het einde van de werken. Fietsers moeten een omleiding volgen.

De aannemer voorziet aan noordelijke kant een fietsomleiding langs Lammerdries-Winkelstraat en Lammerdries-Oost en aan zuidelijke kant langs Moleneinde en Nijverheidsstraat. Volg de omleidingspijlen.

Nieuwe brug en heraanleg kruispunt Hoogbuul - Moleneinde

Kenmerken van de nieuwe brug

  • lengte brug: 128 m;
  • hoogte boog: 24 m boven het wegdek;
  • 960 ton staal;
  • 1.450 ton gewapend beton (brugdek).

De nieuwe stalen boogbrug wordt gebouwd naast de huidige brug en komt 1,52 m hoger te liggen dan de oude. Er is tweemaal één rijstrook met een breedte van 3,25 m voor gemotoriseerd verkeer en aan beide kanten van de weg een vrijliggend tweerichtingsfietspad voorzien. De combinatie van de fietspaden en verbeterde oversteekplaatsen en wegwijzers verhogen de veiligheid voor de fietsers.

Daarna zal nv De Scheepvaart het kanaal ter hoogte van de nieuwe brug nog verbreden van 50 naar 86 m.

De oude brug wordt afgebroken na de ingebruikname van de nieuwe brug.

Generieke bruggen Albertkanaal

De brug heeft een centrale stalen boog en een betonnen brugdek. Nv De Scheepvaart bouwt deze brug volgens het principe van de ‘generieke bruggen’. Dat betekent dat ze hetzelfde type van brug gebruiken op de verschillende plaatsen langs het Albertkanaal waar een nieuwe brug moet komen. De ontwerpers hielden rekening met:

  • eenvoudig beheer en onderhoud;
  • voordelige bouw- en onderhoudskosten;
  • flexibiliteit: geen pijlers (verbreding mogelijk) en gemakkelijk op te vijzelen.

Dit is de vierde brug van het ‘generieke type’: in Oelegem (Ranst), Viersel (Zandhoven) en Meerhout zijn de bruggen al in aanbouw. Op termijn zullen meer dan 20 gelijkaardige bruggen volgens dit principe worden gebouwd.

Planning werken

  • In oktober 2014 zijn de eigenlijke werken gestart : grondwerken voor de brugopritten, de bouw van de landhoofden en een keermuur tussen Neerbuul en het bedrijventerrein. In het atelier wordt ondertussen de staalconstructie van de brug gemaakt.
  • Tussen nu en maart 2015 worden de betonconstructies voor de landhoofden voltooid.
  • Tussen maart en juni 2015 wordt de nieuwe brug gemonteerd op het terrein.
  • Tussen juni en september 2015 worden de betonconstructies voor het brugdek voltooid.
  • Vanaf maart tot december 2015 wordt de wegenis in fases afgewerkt en aangelegd.
  • In het voorjaar van 2016 wordt de bestaande brug na de indienststelling van de nieuwe brug afgebroken.
  • Daarna starten de verbredingswerken van het kanaal.

Deze planning is onder voorbehoud van de weersomstandigheden.

Te verwachten hinder tijdens bouw brug

Het autoverkeer over de brug blijft mogelijk. De brug wordt zo kort mogelijk onderbroken tijdens het asfalteren van de wegaansluitingen (tweede helft van 2015). Als nv De Scheepvaart in 2015 met de wegeniswerken begint, zal het verkeer tijdelijke omleidingen moeten volgen. Hierover volgt in 2015 nog een infovergadering met meer details.

Fietsers over de brug: het fietspad aan de kant van Herentals blijft open. Het jaagpad wordt afgesloten. De aannemer voorziet aan noordelijke kant een fietsomleiding langs Lammerdries-Winkelstraat en Lammerdries-Oost en aan zuidelijke kant langs Moleneinde en Nijverheidsstraat. Volg de omleidingspijlen.

Info: nv De Scheepvaart, 011 29 84 00, communicatie@descheepvaart.be (Fluxys-beelden).