Vorig jaar kochten de Belgen voor 5,62 miljard euro online (+15%), maar nog steeds gaat liefst 42% van dat bedrag naar webshops die vanuit het buitenland opereren.


"Voorkeur voor namen uit het straatbeed"

E-commerce wordt ook in België eindelijk volwassen: de omzet van de sector steeg met 15% en vertegenwoordigt intussen al 6,44% van de totaalomzet van de Belgische handel. Voor fysieke winkels hoeft dat niet noodzakelijk een drama te zijn, vindt handelsfederatie Comeos: wie zelf ook de stap zet naar een webshop kan en deel van zijn verlies online recupereren.

"We weten uit ons jaarlijks e-commercerapport dat liefst 86% van de online klanten de voorkeur geeft aan webshops van wie ze de naam uit het straatbeeld kennen", zegt topman Dominique Michel. "Een fysieke winkel boezemt vertrouwen in.

Vorig jaar hebben heel wat klassieke handelaars dan ook een inhaalbeweging ingezet, door hun online winkel uit te bouwen, de leveringstermijnen in te korten, hun diensten te verbeteren, enzovoort."

Buitenlandse webshops "kosten 8.302 jobs"

Toch kiest de Belgische consument nog steeds makkelijker voor buitenlandse websites dan onze buren in het buitenland. Deels komt dat door het aanbod dat op internationale websites vaak groter is, maar Comeos klaagt ook aan dat de Belgische wetgeving over onder andere nachtwerk te streng is.

"Belgische handelaars die competitief willen zijn, verhuizen hun online activiteiten naar een land van waaruit ze goedkoper, efficiënter en sneller kunnen werken", waarschuwt de handelsfederatie.

In 2014 ging 42% van wat Belgen online hebben besteed, naar het buitenland, zo becijferde Comeos. "Vorig jaar verloren we zo 2,4 miljard euro en misten we de kans om 8.302 jobs te creëren", zegt Dominique Michel.

De EU daarentegen noemde België dankzij het grote aandeel grensoverschrijdende aankopen net een voorbeeld voor de andere lidstaten. (RetailDetail)