De wereldwijde omzet uit mobiel internet bedraagt volgend jaar voor het eerst meer dan de helft van de totale omzet uit internettoegang. Naar verwachting wordt dan 259 miljard dollar (198 miljard euro) uitgegeven aan mobiele internetaansluitingen. Daarmee streeft mobiel internet de vaste breedbandverbinding voorbij. Dat is een van de conclusies uit de Global Entertainment & Media Outlook 2013-2017 van consultant PwC.

Volgens het onderzoek beschikt 51 % van de huishoudens wereldwijd in 2017 over breedbandinternet, ten opzichte van 40 % in 2012. Het aandeel mobiel internet daarin stijgt van 31 % in 2012 naar 54 % in 2017. De groei van mobiel internet hangt nauw samen met de stijgende verkoop van tablets en smartphones. Deze apparaten vormen ook de drijvende kracht achter de stijgende omzet uit online adverteren en digitale consumentenuitgaven.

In 2017 komt naar verwachting 47 % van de totale uitgaven aan entertainment en media uit online advertenties en digitale consumentenuitgaven. Dat is een verdubbeling ten opzichte van 2008. "Zo groeit de omzet uit mobiel adverteren de komende 5 jaar gemiddeld met 27 % per jaar naar 27 miljard dollar (20 miljard euro) in 2017."

De groeiende middenklasse en sterke urbanisatie in landen als China, Brazilië, India, Rusland, Mexico en regio's als het Midden-Oosten en Noord-Afrika vormen de aanjagers van deze ontwikkeling. "Wij voorspellen dat de vier BRIC-landen in 2017 samen alleen al goed zijn voor de helft van alle wereldwijde mobiele internetgebruikers", aldus Ennel van Eeden van PwC. (vrt)