Op dinsdag 24 en donderdag 26 april toverden de studenten van de opleiding Kleuteronderwijs van Thomas More de klasjes van de vijfjarige kleuters van het De Wervetuin in Vorselaar en het Heilig Graf in Vosselaar om tot een STEAM-lab.

STEAM, dat is STEM én ARTS. Wetenschap en techniek, met een vleugje wiskunde en 'ontwerp', gecombineerd met creativiteit. Betoverende workshops met proefjes, experimenten, passen, meten, proberen... helemaal geïnspireerd op werk van (bekende) kunstenaars of op technieken uit de kunst maken de oudste kleuters enthousiast voor het brede domein van de wetenschappen.

Van STEM naar STEAM

Er is in het basis- en het secundair onderwijs een toenemende belangstelling voor STEM-opleidingen. STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) omvat een waaier aan technologische, technische, exact-wetenschappelijke en wiskundige opleidingen.

Er wordt veel moeite gedaan om via de STEM-opleidingen loopbanen in wiskunde, exacte wetenschappen en techniek te stimuleren. Technologische kennis verwerven is één zaak, die kennis nuttig gebruiken een andere. En dat is nu juist wat STEAM wil bereiken. STEAM voegt Arts toe aan STEM, en creativiteit aan technologie.

STEAM voor kleuters

Voor hun integratieproject gingen de tweedejaarsstudenten Kleuteronderwijs van de Lerarenopleiding van Thomas More in Vorselaar aan de slag met STEAM. Zelfs kleuters moet je kunnen boeien voor het brede domein van de wetenschappen.

Einstein was ook ooit vijf jaar oud. Inspelen op de onbevangen creativiteit van vijfjarigen en hen zo naar de technologie en de wetenschappen leiden, dat was de echte opdracht voor de studenten.

En dus gingen ze aan de slag met werk van bekende of minder bekende kunstenaars of ze gebruikten zelf technieken uit de kunst. Kunst werd het vertrekpunt voor een STEAM-lab met betoverende workshops met een stevige portie inhoudelijke uitdaging onder de vorm van proefjes, experimenten, passen, meten, uitproberen...

Misschien komen de kleuters wel iets nieuws op het spoor! Aan verwondering en nieuwsgierigheid alvast geen gebrek. En laat dat nu net de houding zijn die wetenschap en kunst met elkaar verbindt.