Tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen verdiende Facebook 81 miljoen dollar aan de advertenties van Hillary Clinton en Donald Trump.
En ook de Vlaamse partijen adverteren op Facebook, terwijl de echte campagne nog moet beginnen.
Brad Parscale, de kans is groot dat u zijn naam niet kent. Maar als directeur 'digitale media' van de Trump-campagne heeft hij een niet te onderschatten rol gespeeld tijdens de presidentsverkiezingen.
Parscale begon in 2015 als programmeur voor de campagnewebsite van Trump, maar groeide al snel uit tot de verantwoordelijke voor de online advertenties.
Onzichtbare advertenties...
In aanloop naar de verkiezingen van 2018 en 2019 zijn ook de andere Vlaamse partijen het nut van Facebook-advertenties gaan inzien. En daar worden zelfs extra mensen voor aangetrokken.
Vroeger adverteerden partijen vooral in campagnetijden in kranten, nu kan je permanent adverteren op sociale media.
Om de 'dark ads' en alle andere politieke advertenties op Facebook toch in kaart te brengen, werken VRT NWS en De Tijd de komende maanden samen. En daarbij kan u helpen, door een eenvoudig stukje software te installeren. (VRTNWS)