Open gesprekken over verkeer door woonkernen Geel, Mol, Dessel en Retie
Startfase in dialoog voor PRUP van de provincie Antwerpen

Tweehonderdtwintig nieuwsgierigen ontdekten in Mol wat 2.220 mensen denken over verkeer en leefbaarheid in de regio. In het gemeentehuis presenteerde de provincie Antwerpen de resultaten van haar zomerbevraging en ging daarover een open gesprek aan. Na het gesprek in Geel kon ook het Molse publiek zijn bezorgdheden en suggesties uiten over het verkeer in de woon-en werkomgeving. Het projectteam verwerkt nu alle reacties. Een volgende inspraakkans is voorzien in de zomer van 2019.

In de toekomst minder files en verkeersveilige wijken. Met dat doel werkt de provincie Antwerpen aan een provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP). De provincie kiest daarbij voor een nieuwe aanpak die iedereen betrekt en uitgaat van open communicatie.

Frisse blik vanuit brede dialoog

De tijden veranderen. Vroeger startte een PRUP-proces vooral bij de experts en de lokale besturen. Vandaag worden denkpistes vanaf het prille begin op tafel gelegd. Zo kunnen ook omwonenden en geïnteresseerden het denkproces volgen en zelf meedenken.

'Dit participatief proces is niet evident. In deze fase zijn er nog veel puzzelstukjes en is er nog weinig concreet. Maar de provincie Antwerpen zet zich in om mensen te betrekken en alles verstaanbaar te maken', stelt gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit.

'De online bevraging die van juli tot september liep, leverde 2.220 reacties op. De talrijke opkomst van het publiek in Geel en Mol toont de publieke interesse en de wil om zich te informeren en samen te werken. Dit levert een schat aan informatie op voor de onderzoekers die vanuit alle hoeken informatie verzamelen en eerdere onderzoeken met een frisse blik herbekijken.'

Informatie en interactie

Dinsdag werd bij een eerste gesprek in Geel al duidelijk dat heel wat mensen bezorgd zijn over het verkeer dat hun woonkernen moeten slikken. Veel mensen die deze zomer online de bevraging invulden, waren nieuwsgierig naar de resultaten ervan. Ook in de gemeente Mol was de belangstelling zeer groot, en daagden 220 geïnteresseerden op. Onder de aanwezigen ontspon zich een levendige dialoog in positieve sfeer omtrent het regioverkeer. De provincie Antwerpen luisterde naar alle tips, bedenkingen en ideeën.

Je kon je informeren over de opmaak van het provinciale ruimtelijke uitvoeringsplan (PRUP) en er actief in meedenken. Je ontdekte bijvoorbeeld dat het nieuwe PRUP van bij de start alle effecten tegelijk onderzoekt. Het zogenaamde milieu-effectenrapport maakt dus deel uit van het PRUP. Tegelijk zag je welke effecten worden onderzocht en kon je je mening daarover meteen letterlijk op de kaart zetten.

Posters en projecties toonden de reacties uit de zomerbevraging. Voor vragen kon je terecht bij het projectteam van de provincie Antwerpen. Wie nog iets wou toevoegen, kon dat op verschillende manieren doen. Elke aanwezige kon extra feedback geven, en op die manier ook reageren op de antwoorden van anderen. Heel wat aanwezigen, die de online bevraging niet invulden, kregen nog volop de kans om te reageren en een waardevolle mening of suggestie aan te brengen.

Op deze manier verzamelde de provincie Antwerpen vanaf de startfase actief kennis bij wie de wegen in het hart van de Kempen het meest gebruikt of de omgeving errond het best kent. Dit werd door alle aanwezigen positief ervaren.

Argumenten voor en tegen

Zowel de zomerbevraging als de gesprekken in Geel en Mol toonden aan dat er over dit thema veel verschillende en zelfs zeer uiteenlopende meningen bestaan. Velen duidden op de kaart dezelfde onveilige punten aan. Het mag niet verbazen: vooral over de mogelijke tracés bestaan verschillende meningen. Posters lieten zien wat de meest gehoorde of verrassende argumenten voor of tegen specifieke tracés zijn. Aanwezigen werd gevraagd om aan te vullen met bijkomende voor- of nadelen.

Na de open gesprekken in Geel en Mol worden alle opmerkingen en suggesties van de 450 aanwezigen door het projectteam en de betrokken experten beoordeeld en verwerkt in een startnota. De bevolking kan zich dan uitspreken over de geselecteerde alternatieven, en er eventueel nogmaals opmerkingen of suggesties aan toevoegen. Deze reacties worden meegenomen in een scopingnota. Ook in die fase van het proces wordt een inspraakmoment georganiseerd. Dit is voorzien in de zomer van 2019.