Het gemeentebestuur van Heist-op-den-Berg heeft in samenwerking met Eandis een oplaadpunt voor electrische fietsen en wagens geïnstalleerd.


6 juli 2012

Gemeente Heist-op-den-Berg en Eandis
introduceren oplaadeilanden voor elektrische voertuigen


De gemeente Heist-op-den-Berg stelt samen met Eandis de eerste laadpalen voor elektrische voertuigen ter beschikking ter hoogte van de Kattestraat, vlakbij cultuurcentrum Zwaneberg. De oplaadeilanden kunnen worden gebruikt door wagens en door tweewielers. Deze oplaadeilanden werden gerealiseerd in samenwerking met Eandis, het exploitatiebedrijf van de Vlaamse gemengde distributienetbeheerders voor elektriciteit en aardgas, met de partners binnen EVA (Elektrische Voertuigen in Actie) en met steun van de Vlaamse Overheid via het IWT.

Op vrijdag 6 juli 2012 mocht burgemeester Luc Vleugels officieel de eerste stekker in het stopcontact steken. Het EVA-project is opgestart om de gemeenten te ondersteunen in hun milieuambities. Concreet gaat het over 71 oplaadeilanden.

Burgemeester Luc Vleugels: “De overgang naar elektrische mobiliteit is volop aan de gang. Als gemeentebestuur is het belangrijk hierop voorbereid te zijn en een voorbeeld te stellen naar onze inwoners.”

Schepen van Mobiliteit en Milieu Carl Verelst vervolgt: “Er is de laatste jaren duidelijk een verschuiving in het imago van elektrische voertuigen. Waar elektrische fietsen een tiental jaren geleden nog beschouwd werden als een vervoersmiddel voor de ouderen en minder mobielen, zien we nu een gebruik door een ruimere doelgroep van 55-plussers, jonge moeders, pendelaars, … zowel recreatief als functioneel. Men verbindt er nu een positief imago van duurzaam comfort aan. Uit een korte rondvraag bij een aantal plaatselijke handelaars is gebleken dat de verkoop van elektrische fietsen aan een duidelijke opmars toe is. Hopelijk zal de elektrische wagen eenzelfde positieve evolutie doormaken.”

Het EVA-project (Elektrische Voertuigen in Actie) is een project gesteund door Vlaams minister Ingrid Lieten, bevoegd voor onder meer innovatie, met financiële steun van het IWT, het agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie. De kernpartners van EVA zijn Eandis, Telenet, Blue Corner, 4IS, Federauto, Ugent en VUB.

Eandis wil dit jaar op 71 locaties gefaseerd gelijkaardige oplaadpunten uitbouwen om zo te komen tot een netwerk van oplaadeilanden verspreid over Vlaanderen. Op die manier kan er invulling worden gegeven aan de doelstellingen van het EVA-project om binnen een straal van 20 km of binnen 20 minuten een oplaadpunt binnen bereik te hebben.

Elektrische mobiliteit stimuleren

Door deze infrastructuur ter beschikking te stellen, willen het gemeentebestuur van Heist-op-den-Berg en Eandis elektrische mobiliteit stimuleren en inspelen op de Europese 20-20-20-richtlijn (20% minder broeikasgassen, 20% minder energie en 20% duurzame energie tegen 2020) en de klimaatdoelstellingen van de Vlaamse overheid om tot een vermindering van de CO2-uitstoot te komen.

In Vlaanderen rijden ongeveer 3,7 miljoen voertuigen, waarvan 3,1 miljoen personenwagens. Jaarlijks samen goed voor 56,4 miljard kilometer en 16 miljoen ton CO2-uitstoot. Een van de opties om over te schakelen naar een efficiënter en duurzamer energiegebruik, is de vervanging van voertuigen op fossiele brandstof door elektrische voertuigen.

Slim stroomnetten aansturen

Anders en groener energie gebruiken, stelt nieuwe eisen aan de distributienetten. Naast de klassieke energieafname injecteren steeds meer klanten zelf groene, duurzame stroom in het netwerk. Om de vraag en het aanbod aan elektriciteit optimaal op elkaar af te stemmen, kiest Eandis voor een actief beheer van de netten. Slimme meters laten toe om de energiestromen correct te meten en de netten slim aan te sturen.

Verschillende technologische oplossingen bieden hier mogelijkheden in de toekomst. Zo zou het opladen van voertuigen zoveel mogelijk kunnen worden verschoven naar de ‘stille uren’ of naar periodes met hoge beschikbaarheid van groene energie. Maar er zijn technische uitdagingen die moeten worden aangepakt vooraleer dat op grote schaal kan of zal doorbreken.

Heist-op-den-Berg wil zijn rol als milieuvriendelijke gemeente benadrukken en zal samen met Eandis ervaring verwerven en expertise opbouwen op het vlak van elektrische mobiliteit.

Oplaadeilanden, een uniek concept?

Op publiek domein worden de oplaadpunten gegroepeerd in zogeheten oplaadeilanden. Automobilisten met een elektrisch voertuig hebben de keuze om op te laden met een klassiek stopcontact op een voeding van 16 ampère, ofwel met een aangepast stopcontact op 32 ampère, naargelang van de technische specificaties van hun voertuig. Op 32 ampère is een lege autobatterij gemiddeld in 2 uur opgeladen.

Elektrische fietsen en scooters kunnen met zes tegelijk opladen. Afhankelijk van de toestand van de batterij zullen ze 30 minuten tot 4 uur nodig hebben om de batterij volledig op te laden.

In ieder oplaadpunt wordt een Telenet Hotspot geïntegreerd. Zo kunnen de bestuurders hun mails beantwoorden, Facebook checken of de krant online lezen tijdens het opladen. Via een vaste internetlijn voorziet Telenet connectiviteit tussen de oplaadpaal en zijn achterliggende beheersystemen.