Uit cijfers die federaal parlementslid Yoleen Van Camp (N-VA) uit Herentals ontvangen heeft van minister Jambon, blijkt dat de Kempenaar de afgelopen 5 jaar minder boetes krijgt voor het niet dragen van de autogordel.

Boetes voor het niet (correct) gebruiken van een kinderzitje, zijn dan wel weer verdubbeld op 5 jaar tijd. "Mensen vinden controles niet altijd fijn, maar deze cijfers bewijzen wel dat ze nodig zijn. Het gaat hier tenslotte over zaken die het verschil tussen leven of dood kunnen maken bij een ongeval," aldus Van Camp.

In 2012 werden er in de Kempen 2344 boetes uitgedeeld voor het niet dragen van een autogordel. Koplopers waren Geel, Turnhout en Laakdal. In 2016 (het laatste jaar waar we volledige cijfers voor hebben) ging het om 1918 uitgeschreven boetes. Koplopers waren hier Hoogstraten, Mol en Turnhout.

Een mooie daling ten opzichte van 2012 dus, maar weliswaar terug een lichte stijging in vergelijking met 2015.

Problematischer zijn de boetes uitgeschreven voor het niet (correct) gebruiken van een kinderzitje. Die zijn op 5 jaar tijd namelijk verdubbeld, van 84 boetes in 2012 naar 166 boetes in 2016.

Yoleen Van Camp: "Het aantal verkeersslachtoffers daalt in Vlaanderen voor het derde jaar op rij, dankzij minister Ben Weyts, die fel inzet op heel wat maatregelen. Wat betreft het dragen van een gordel, zijn er bijvoorbeeld heel vaak affichecampagnes, maar de cijfers bewijzen dat controles een essentieel onderdeel blijven van het terugdringen van het aantal verkeersdoden.

Een gordel omdoen of een kind in het kinderzitje zetten lijkt iets banaal, maar kan het verschil maken tussen leven of dood.

De nieuwe daling van het aantal verkeersdoden brengt de doelstelling van nog maximaal 200 dodelijke slachtoffers in 2020 in zicht (in 2017 ging het om 290 verkeersdoden in Vlaanderen).

Minister Weyts wil resoluut doorgaan op de ingeslagen weg, zodat de ambitieuze doelstelling gehaald kan worden: nog meer controles, extra camera's, doorgaan met de hervorming van de rijopleiding, ... Bovendien zal er fors geïnvesteerd worden in de Vlaamse wegen, ook in de Kempen." (pb)