Hoewel de kerstperiode normaal gesproken een glorietijd is voor elektronische betalingen - afgelopen zaterdag 21 december werd er nog een recordaantal van 5.499.709 elektronische betalingen geregistreerd - is Atos Worldine op 23 december omstreeks 16u getroffen door een wijdverspreide panne bij Bancontact.

Klachten van klanten over het hele land

Wat de totale omvang van de panne precies is, is nog niet helemaal duidelijk, maar op sociale media regent het in elk geval klachten van klanten van over het hele land. Zij slagen er niet in met Bancontact te betalen aan de kassa van de winkels. Ook geld afhalen is op de meeste plaatsen niet mogelijk. Er staan lange wachtrijen.

Winkels nemen maatregelen

Sommige winkels nemen maatregelen, meldt Belga. Zo kunnen klanten van Delhaize toch met de kaart blijven betalen. "We slaan de gegevens op en sturen ze door als de systemen weer werken", legt woordvoerder Roel Dekelver uit. Bij Colruyt kunnen klanten in nood een factuur krijgen en het bedrag overschrijven. Daar kan ook nog betaald worden met cash geld, de Colruyt-betaalkaart of elektronische maaltijdcheques.

Atos Worldline bevestigt problemen: helft van transacties lukt niet

Atos Worldline laat weten dat er in het hele land storingen op het netwerk zijn. Hierdoor lukt de helft van de transacties momenteel niet. De storing werd intern opgemerkt rond 16 uur en sindsdien werkt het bedrijf aan een oplossing. Een oorzaak of een tijdstip voor het herstel kan het bedrijf voorlopig niet geven.

UPDATE: Problemen wellicht van de baan

Het ziet ernaar uit dat de problemen met het elektronisch betaalverkeer in België stilaan opgelost raken, aldus Belga. Zo merkt men bij Delhaize op dat de systemen weer werken. Worldline wil echter nog niet bevestigen dat de problemen overal van de baan zijn.