In een open brief aan alle burgemeesters in het gerechtelijk arrondissement Turnhout klagen de personeelsleden van het Justitiehuis Turnhout het nijpend personeelstekort aan.

'Met deze willen we u op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen binnen de Federale Overheidsdienst Justitie, meer in het bijzonder het Justitiehuis van Turnhout.

Wij hopen dat duidelijk wordt dat dit ook uw gemeente of stad, ook uw diensten en vooral ook uw burgers treft.

Als justitiehuis proberen wij al jaar en dag met man en macht personen op te vangen, die het slachtoffer werden van een misdrijf.
Als justitiehuis proberen wij al jaar en dag met man en macht samen met (groot)ouders en rechtbanken na een echtscheiding goede omgangregelingen rond de kinderen en kleinkinderen uit te werken.

Als justitiehuis proberen wij al jaar en dag met man en macht daders te begeleiden en op te volgen die door de rechtbank een alternatieve maatregel kregen opgelegd of die na het uitzitten van een deel van hun straf onder bepaalde voorwaarden werden vrijgesteld.
Als justitiehuis proberen wij al jaar en dag met man en macht t.a.v. de rechtbank adviezen te formuleren en hen te informeren over het verloop van al deze maatregelen.

Dat deze aanpak werkt heeft het verleden al ruimschoots bewezen. Personen die dankzij de nodige ondersteuning en opvolging geen nieuwe feiten pleegden, die geen nieuwe slachtoffers maakten, die niet meer opnieuw voor de rechtbank dienden te verschijnen en die niet meer naar de gevangenis moesten. Dat is het resultaat dat wij kunnen voorleggen. Tel maar uit de winst en vooral het vermijden van menselijk leed dat dit opleverde.

Door deze succesvolle aanpak kwam er een grote toestroom op gang van nieuwe dossiers, van zwaardere dossiers, van complexere dossiers, enz.

Jammer genoeg volgt de personeelsituatie bij de justitiehuizen deze evolutie niet. We hebben nog even geprobeerd om met minder, meer te doen, maar onze grens is bereikt.

Op dit moment moeten we spijtig genoeg concluderen dat wij niet meer uitgerust zijn om deze toestroom op een deskundige manier te verwerken en beginnen er hiaten in het systeem te sluipen.

Dossiers van zieke collega’s die niet meer opgevolgd kunnen worden, wachtlijsten die beginnen te ontstaan en te groeien, onthaal dat niet meer verzorgd kan worden, daders die niet opgevolgd worden, …

Even groeide er een sprankeltje hoop en werden ons twee cash-flow (tijdelijke) contracten toegekend. Twee voltijdse, nieuwe, jonge krachten waardoor we op zijn minst konden proberen om de toegewezen verantwoordelijkheden op te nemen.

Dit sprankeltje hoop werd ons vandaag terug afgenomen. Vandaag kregen we de boodschap dat deze cash-flow contracten worden beëindigd. In ons arrondissement betekent dit een verlies van 2 ingewerkte, dynamische, actieve personen. Het gat dat deze achterlaten kunnen wij niet invullen.

Concreet betekent dit dat er in het gerechtelijk arrondissement Turnhout en dus ook in uw gemeente personen zullen rondlopen zonder de nodige opvolging en begeleiding.

De kans op herval in ernstige feiten, de kans op overlast, maar vooral de kans op onmeetbaar nieuw menselijk leed stijgt zo met 120 personen.

Wij schrijven u niet aan om ons beklag te doen, maar in de hoop dat u hier even bij stilstaat en indien u tot dezelfde conclusie komt als ons, samen met ons aan de bel wil gaan hangen en tracht deze evolutie terug te schroeven.

Tijdens het schrijven krijgen we een aanvullend bericht met de boodschap dat deze blinde besparingen niet stoppen bij de personen die onze dienst al verlaten hebben en binnenkort moeten verlaten, maar dat er nog 5 vervangingscontracten op de helling staan.

Reken zelf maar uit : 2 5 maal 60 begeleidingsdossier = 420 dossiers zonder opvolging.

Vriendelijke, maar bezorgde groeten,

medewerkers van het Justitiehuis Turnhout'.