Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

‘Plant for Growth’: BoostU uit Herentals plant bomen om digitale voetafdruk te verminderen

BoostU

Het agentschap BoostU uit Herentals compenseert de CO2-uitstoot van digitale marketingcampagnes. Wie CO2-uitstoot zegt, denkt spontaan aan voertuigen op brandstof of aan de maakindustrie. Ondertussen wijzen studies ook in de richting van het internet als één van de boosdoeners.

Bij het digitale marketingagentschap BoostU, opgericht in 2019 en onderdeel van Heylen Group, kwam stilaan het besef dat online campagnes wel degelijk een aanzienlijke impact op het klimaat hebben. “Bovendien krijgen we van klanten steeds vaker de vraag over hoe creatief ons CSR-engagement is”, zegt Nick Van Walleghem, founder van BoostU.

Het bedrijf antwoordt met de lancering van ‘Plant for Growth’ en plant wereldwijd een hoeveelheid bomen in verhouding met het online bereik dat de campagnes van het agentschap behalen. 1 miljoen impressies, 1 ton CO2-uitstoot Studies goochelen vaak met uiteenlopende cijfers, maar de conclusie is wel éénduidig: het internet zorgt voor een niet te onderschatten CO2-uitstoot.

Experts wijzen daarbij naar servers, hostingdiensten en naar het energieverbruik van computers en laptops, zowel bij de creërende partij als bij de consument.

“Bij BoostU gaan we uit van de redenering dat 1 miljoen online impressies een uitstoot van 1 ton CO2 veroorzaken. Dat gaat dan om het aantal impressies van campagnes op bijvoorbeeld Facebook, Instagram of TikTok”, aldus Nick.

‘Plant for Growth’, het antwoord van BoostU

Voor BoostU is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (CSR) nooit een loze belofte geweest. Het agentschap zet al sinds de oprichting verschillende duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG’s) om in de praktijk.

Denk maar het welzijn van medewerkers, de toegang tot kwaliteitsvol onderwijs en levenslang leren en de strijd tegen ongelijkheid via jaarlijkse liefdadigheidsacties. “Onze core business, online marketing, weegt echter ook door in onze ecologische voetafdruk. Dat wij met BoostU op zoek zouden gaan naar een manier om die voetafdruk te compenseren, is allerminst een marketingstunt, maar een evidente investering gebaseerd op cijfers en studies”, vult Nick aan.

BoostU koos ervoor om in het internationale initiatief Tree-Nation te stappen. Tree-Nation faciliteert de aanplanting van bomen via zorgvuldig uitgekozen projecten wereldwijd. Er zijn verschillende prijscategorieën en de aangesloten organisaties betalen een bijdrage per aangeplante boom.

Minstens 10.000 bomen in 2023

Het doel van BoostU? In 2023 wil het bedrijf uit Herentals wereldwijd 10.000 bomen laten planten. Dat komt overeen met de verwachte activiteit tijdens het kalenderjaar. Dit doel zal echter bijgesteld worden in functie van de extra campagnes en de online impressies die BoostU behaalt. De eerste wortels gingen alvast de grond in op 27 januari 2023.

Via de website van Tree-Nation wordt de evolutie van ‘Plant for Growth’ gepubliceerd: aantal bomen, landen, gecompenseerde CO2-uitstoot, enz. Nick ziet bovendien een positief neveneffect: “Plant for Growth versterkt ook de teamgeest. We hebben immers een nobel doel waar we als team naartoe kunnen werken.”

Klanten als volwaardig deel van het ‘Plant for Growth’-verhaal BoostU betrekt de klanten op een proactieve manier in het engagement. De klanten krijgen niet alleen inzage in de resultaten van hun campagnes, maar voortaan ook in het aantal bomen die BoostU laat planten. “Wat ik oprecht hoop? Dat onze klanten de Plant for Growth-resultaten zullen meenemen in hun eigen rapportages.”

De volgende stap?

Het agentschap wil de periodieke campagnerapportages automatisch koppelen aan de aanplanting van bomen. Concreet: om de tig aantal impressies die BoostU-campagnes opleveren, worden er in één  BoostU.

Diamantstraat 8, Herentals, België

BoostU

Deel dit artikel