Heel wat wijken uit de gemeente Grobbendonk krijgen te maken met sluipverkeer. Om het vele verkeer in de wijken te ontmoedigen start het bestuur een proefproject. Daarbij werd, na overleg met de buurt, besloten om tijdelijk een 'knip' in de Sperwerlaan door te voeren als proefproject.
Doorgaand verkeer tussen de industrie en N13 zal niet meer mogelijk zijn, voetgangers en fietsers kunnen nog wel gebruik maken van de Sperwerlaan. Het proefproject zal na februari beoordeeld worden.
De verkeerssituatie in en rond Grobbendonk en Bouwel vormt een uitdaging. Er zijn knelpunten, met de Lindekens voorop, waardoor de wijken kreunen onder het vele sluipverkeer. Om dat sluipverkeer te ontmoedigen start het bestuur een proefproject op.
"In juni hielden we een infoavond waarbij we een aantal maatregelen, die reeds afgetoetst waren met de politie, voorstelden aan de inwoners van de Sperwerlaan. In de maand volgend op dit infomoment kregen de inwoners de kans om hun stem uit te brengen. Uit die bevraging bleek dat het invoeren van een 'knip' ter hoogte van de brug over de E313 momenteel de meest gewenste maatregel zou zijn." Aldus Ulrik Anthonis, schepen van mobiliteit (GiB).
Momenteel is er op die plaats reeds een versmalling om het vrachtverkeer te weren. Door deze 'knip' in te voeren, zal er geen doorgang meer mogelijk zijn voor wagens en vrachtwagens. Voor fietsers en voetgangers blijft de bestaande verbinding wel mogelijk.
De maatregel wordt vanaf 4 november 2019 ingevoerd in de vorm van een tijdelijke proefopstelling. Deze zal tot eind februari 2020 blijven staan. De nieuwe knip wordt duidelijk gesignaleerd vanaf de N13 en de Industrieweg.
"De 'knip' beschouwen we als een proefproject. Een definitieve maatregel in de wijk Sperwerlaan zal pas in voege kunnen gaan na een positieve evaluatie van het proefproject en na de aanpassing van het op- en afrittencomplex. Daarbij kan op termijn het industriegebied rechtstreeks aangesloten wordt op het nieuwe op- en afrittencomplex, een project dat momenteel onderzocht wordt door de gemeente in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer." besluit Ulrik Anthonis.