Het gemeentebestuur Mol wil jongeren bewust maken van de gevaren van slechte zichtbaarheid in het verkeer.

Om jongeren te sensibiliseren, werkte de jeugddienst samen met het verkeerseducatief centrum het project zichtbaarheid uit. Aan de hand van verschillende activiteiten ervaren jongeren zelf het belang van 'gezien worden in het verkeer'. Een van de activiteiten maakt gebruik van virtual reality brillen.

Van 6 oktober tot 26 november nemen in totaal 850 leerlingen uit alle Molse secundaire scholen deel aan dit project.

Vanaf de herfst verhoogt het aantal ongevallen met zachte weggebruikers in de ochtend- en avondspits. Deze stijging is te verklaren door de korter wordende dagen, waardoor voetgangers en fietsers vaker bij schemerlicht of in het donker op pad zijn, en dit in combinatie met druk autoverkeer.

De verminderde zichtbaarheid vergroot het risico dat kwetsbare weggebruikers worden aangereden.

Ongevallen met jongere voetgangers en fietsers

Dit patroon zien we ook bij ongevallen met jongere voetgangers en fietsers (van 10 tot 18 jaar). Daarom organiseert de jeugddienst in samenwerking met het verkeerseducatief centrum het project zichtbaarheid.

Doelgroep zijn leerlingen uit het 3de middelbaar. Speciaal voor hen werd door een externe firma een spel met virtual reality brillen uitgewerkt. Het gemeentebestuur kocht hiervoor zelf acht virtual reality brillen aan.

Virtual reality spel

Tijdens het virtual reality spel moeten de jongeren zoveel mogelijk andere weggebruikers in het donker proberen te detecteren: sommige weggebruikers dragen fluokleuren of reflecterende kledij en hebben fietsverlichting, anderen vallen totaal niet op in het verkeer. Op het einde van het spel krijgen ze een score. Achteraf wordt het resultaat besproken.

Deelnemende scholen

Alle Molse secundaire scholen van de KSOM (Katholiek Secundair Onderwijs Mol), Het Spoor en Gibbo Galbergen nemen deel aan dit project.