Vandaag maakte de provincie Antwerpen de resultaten van haar detailhandelsrapport bekend. De provincie Antwerpen telt het hoogste aanbod van winkels en winkelvloeroppervlakte, oefent een grote koopattractie uit, maar kent tegelijk ook een toename van leegstand in de voorbij 5 jaar. Het zijn enkele conclusies uit de brede analyse van de detailhandel in 308 Vlaamse gemeenten.

De resultaten van de interprovinciale studie worden per provincie voorgesteld in een roadshow. Vandaag was het de buurt aan Lier waar het Antwerpse rapport, het provinciale beleid en de provinciale visie rond detailhandel werden toegelicht.

Onder grote belangstelling werden vandaag het rapport van de detailhandelssituatie in de provincie Antwerpen voorgesteld aan alle geïnteresseerde ambtenaren, beleidsmakers, projectontwikkelaars, belangengroepen van ondernemers en handelaars.

Ludwig Caluwé, gedeputeerde voor economie in de provincie Antwerpen, is niet verbaasd over de grote opkomst. "Naast de omzet van de detailhandel, vormt ook de tewerkstelling een belangrijk element voor de provinciale en lokale economie. De bijna 100.000 arbeidsplaatsen in de detailhandel en horeca vormen 22,3% van de gehele tertiare tewerkstelling in de provincie Antwerpen. Wat de totale werkgelegenheid betreft zijn we in absolute zin de grootste van alle Vlaamse provincies." aldus Caluwé.
Algemene conclusies

In het algemeen kan gesteld worden dat de detailhandel in de provincie Antwerpen relatief sterk is.

De provincie Antwerpen biedt het hoogste aanbod van winkels en winkelvloeroppervlakte van alle provincies: 3,5 miljoen vierkante meter, goed voor 27,6% van het totale winkelaanbod in Vlaanderen.Een belangrijke kanttekening die echter gemaakt moet worden is dat ongeveer 50% van alle nieuwe ontwikkelingen plaats vond buiten het kernwinkelgebied. Vooral in perifere baanwinkelconcentraties en retailparken is veel nieuw aanbod gecreëerd.

De provincie Antwerpen heeft ook enkele sterke aanbodclusters met een bovenprovinciaal verzorgingsgebied. De stad Antwerpen is veruit de belangrijkste aanbodcluster. Voor elke productgroep heeft de stad met voorsprong het grootste verzorgingsgebied: dagelijkse, periodieke en uitzonderlijke goederen, horeca en cultuur.

De provincie Antwerpen heeft ook een hoge koopbinding: 92% en meer van alle inwoners verricht zijn inkopen binnen de provincie en dit voor alle productgroepen. De koopvlucht vanuit de provincie Antwerpen is bijgevolg beperkt. Als inwoners van de provincie Antwerpen dan toch buiten eigen provincie winkelen, dan doen ze dat vooral in Nederland: 190 miljoen euro wordt in Nederland besteed door gezinnen uit 18 geselecteerde grensgemeenten. Verder blijkt de provincie Antwerpen een grote aantrekkingskracht uit te oefenen op de consumenten vanuit Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen.

Niet alle evoluties in de afgelopen vijf jaar zijn positief: er is meer winkelvloeroppervlakte bijgekomen dan de toename van de marktomzet voor fysieke winkels rechtvaardigt en dit vooral in perifere gebieden. Daarnaast is in veel kernwinkelgebieden onvoldoende geïnvesteerd, waardoor de kwaliteit en aantrekkelijkheid is afgenomen. Hierdoor is de leegstand in vooral de binnengemeentelijke winkelclusters in snel tempo toegenomen.

De toename van de leegstand is een problematiek die in bijna elke Vlaamse gemeente speelt. De leegstand in Vlaanderen is in de periode 2008-2014 met bijna 70% is toegenomen (van ruim 550.000 m² naar ruim 930.000 m²). Ook binnen de provincie Antwerpen is de leegstand de laatste jaren sterk toegenomen. De provincie Antwerpen kent een relatief grote leegstand van 281.000 m² (8,5%) en is zowel absoluut als relatief bij de hoogste van de provincies.

De interprovinciale studie detailhandel kadert in het project 'Kennisnetwerk Detailhandel in Vlaanderen', een initiatief van de vijf Vlaamse provincies en het Agentschap Ondernemen en met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). De rapporten voor de verschillende provincies werden opgemaakt door onderzoeksbureau Idea Consult, in samenwerking met Geo Intelligence en Mas Research.


Detailhandelsbeleid provincie Antwerpen

De provincie wil op de huidige evoluties inspelen met een integraal detailhandelsbeleid waardoor de gemeentelijke (kern)winkelgebieden een maximale concurrentiepositie kunnen opbouwen naast en tegenover de perifere ontwikkelilngen.

"De studie geeft een concreet beeld van de situatie en levert belangrijke conclusies op die kunnen vertalen naar beleidsaanbevelingen. We moedigen alle 70 gemeenten in onze provincie aan om hier gebruik van te maken voor het uittekenen van een actiegericht detailhandelsbeleid. De uitdaging ligt in het zoeken naar gepaste synergiën tussen stadsontwikkeling en ruimtelijke ordening. We streven naar zogenaamde triple W kernen; kernen waar het aangenomen is om te wonen, werken en winkelen." aldus Ludwig Caluwé.

De provincie Antwerpen heeft de belangrijkste uitgangspunten vastgelegd in een commerciële visie:
· Kernversterking staat centraal;

· Aandacht voor ruimtelijke kwaliteit van het stadscentrum;

· Stedelijke gebieden krijgen volle ontwikkelingskansen;

· In buitengebieden wordt detailhandel in de kern geconcentreerd;

· De provincie moedigt innovatieve detailhandelsconcepten aan;

· Proximiteit is een belangrijk criterium: winkels dicht bij de bevolking cfr. buurtcentra;

· Herontwikkeling en revitalisering genieten de voorkeur boven nieuwe locaties;

· Stedelijke gebieden alsook multimodale knooppunten kunnen ontwikkelingspolen zijn voor zover deze niet in een ruimtelijk waardevol gebied liggen;

· Mobiliteit zou het vertrekpunt moeten worden bij inplanting van nieuwe vestigingen;

· Retailparken genieten de voorkeur boven baanconcentraties;

· Autonome solitaire ontwikkelingen worden ontmoedigd;

PRAKTISCHE INFO

Meer info:

Het volledige rapport van de provincie Antwerpen is terug te vinden op www.detailhandelvlaanderen.be

Meer informatie over het detailhandelsbeleid in de provincie Antwerpen vind je via deze link.