[pic=659_1276874370.jpg][pic=659_1276874363.jpg][pic=659_1276874350.jpg]De provincie Antwerpen heeft zich de voorbije weken duidelijk getoond in China. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen, het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de Vlaams-Chinese Kamer van Koophandel (VCKK) zakte de voorbije twee weken met een schare Antwerpse bedrijfsleiders af naar de grootste Aziatische economische tijger. De wereldexpo in Shanghai was uiteraard ook voor deze elitegroep een belangrijke halte, maar het echte hoogtepunt bleek Chongqing. Superlatieven schoten tekort.Met het triumviraat Koen Helsen (gedeputeerde voor economie en voorzitter van POM Antwerpen), gouverneur Cathy Berx en havenschepen Marc Van Peel als officials bracht de delegatie eerst een bezoek aan Tianjin, de stadsprovincie waarmee POM Antwerpen al verscheidene jaren goede contacten heeft opgebouwd. Dat bleek ook tijdens een B2B-seminarie waaraan meer dan 100 bedrijven uit Tianjin aan deelnamen. Tianjin, de ”haven” van Beijing, zal in september op haar beurt een delegatie van een meer dan 50 grote staatsbedrijven naar Antwerpen afvaardigen. Een mooie kans voor Antwerpse bedrijven om vanuit Tianjin de Chinese markt te penetreren, om hun Europese diensten aan te bieden of om producten te gaan sourcen in Tianjin. Economische vertegenwoordiger in ChongqingNa Tianjin stonden respectievelijk Chongqing, Suzhou en Shanghai op het programma. Vooral deze eerste stad maakte grote indruk op bedrijven en officials. Te midden van het groen en de bergen rijst de skyline van Chongqing op (zie ook foto). Hierachter huist een bruisende industrie waar de lokale overheid diverse sectoren zoals de automobiel-, motor- en chemie- en IT-industrie sterk ondersteunt. De ontwikkeling sinds 1997, toen Chongqing een autonome stadprovincie werd, is razendsnel gegaan. Chongqing kan in die zin vergeleken worden met een gigantische ruwe diamant die almaar meer gepolijst wordt. Heel wat bedrijven uit Chongqing staan ondertussen klaar om naar Europa te komen. Een gouden kans voor Antwerpen. Vandaar dat POM Antwerpen besliste om in Chongqing een permanente economische vertegenwoordiger te installeren. Op 4 juni werd deze in aanwezigheid van de Belgische ambassadeur in China dan ook officieel voorgesteld en werd het kantoor geopend. Het betreft het eerste West-Europese rep-office in Chongqing.Waarom is de regio Chongqing zo belangrijk?Enkele cijfers maken dit duidelijk. Laten we de provincie Antwerpen en Chongqing even met elkaar vergelijken: ChongqingAantal inwoners : 32.000.000Oppervlakte : 82.000 km² (= 2,5 keer België)Cargo haven : 2,8 miljoen ton/jaarBedrijventerreinen : 1 bedrijventerrein New North Zone = 157 km² = /- 16.000 ha Provincie Antwerpen Aantal inwoners : 1.700.000Oppervlakte : 2.867 km²Cargo haven : 160 miljoen ton/jaarBedrijventerreinen : = alle bedrijventerreinen in de provincie inclusief de haven!Nog een in het oog springend cijfer: Chongqing heeft 100.000 hoge gebouwen, waarvan 8.000 wolkenkrabbers met gemiddeld meer dan 300 bewoners per gebouw. Chongqing is één van de vier Chinese stadsprovincies, dit zijn regio’s die onder de directe bevoegdheid van de centrale overheid vallen. Dat betekent dat lokale bedrijven kunnen rekenen op sterke ondersteuning bij hun internationale expansieplannen. Men verwacht dat binnen de vijf jaar de omvang van de stad zal verdubbelen. Chongqing ligt diep landinwaarts, op meer van 2.000 km van Shanghai. Aandacht voor goede en efficiënte verbindingen is dan ook onontbeerlijk. De regio is echter goed te bereiken via:- weg: de constructie van de “one circle five radiations” expresweg is voltooid;- spoor: dankzij een goed uitgebouwd spoornetwerk wordt de afstand met Shanghai afgelegd in één dag; de aanleg van een skytrain is volop aan de gang;- lucht: er zijn twee luchthavens, men werkt momenteel volop aan een derde én een vierde luchthaven werd reeds ontworpen;- water: Chongqing is gelegen aan de Yangtze River. De verscheping van goederen van Chongqing naar Shanghai duurt amper vijf dagen, aan een minimale kost. Koen Helsen (Open Vld) besluit: “Ik ben onder de indruk van het enorme economische potentieel van deze regio. Zo bezochten we onder andere de autofabriek Lifan die maar liefst 13.000 werknemers tewerk stelt. Het management van Lifan verzekerde me dat het binnen 5 jaar in West-Europa voet aan de grond wil krijgen. En als je ziet welke progressie het bedrijf heeft doorgemaakt sinds de oprichting in 1992, dan acht ik die doelstelling best reëel. Daarnaast vestigden zich ook tal van buitenlandse multinationals in Chongqing. Prachtig voorbeeld is Bekaert, dat hier in geen tijd een nieuwe site opende van maar liefst 22.000 m². Onze Belgische staalgigant produceert in Chongqing staaldraad die verkocht wordt aan een zestal autobandfabrikanten. Momenteel worden er al 370 personen tewerkgesteld, binnen vier jaar zouden dit er al 1.300 zijn. Er zijn evenwel nog legio andere voorbeelden. Ik geloof dan ook sterk dat het aanstellen van een permanente economische vertegenwoordig op middellange termijn een bijzonder goede zaak zal zijn voor onze provincie. We zijn hier contacten aan het uitbouwen die binnenkort van goudwaarde zullen blijken.”