De provincie investeert reeds lang in veilige fietspaden. Op 28 juli besliste dedeputatie om een reeks wijzigingen in het wensbeeld van het fietsroutenetwerk goedte keuren. Deze wijzigingen werden vooral gesuggereerd door lokale besturen enverfijnen het bestaande netwerk. [b]Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk[/b]De provincie Antwerpen werkt al geruime tijd aan veilige, comfortabele en goedonderhouden fietspaden. Gedeputeerde Inga Verhaert, bevoegd voor mobiliteit, zet danook volop in op zowel het toeristische fietsknooppuntennetwerk als het bovenlokaalfunctioneel fietsroutenetwerk (BFF).De provincie is geen beheerder van fietspaden. Ze onderhoudt dus geen fietspaden,maar focust op de ontwikkeling van de zogenaamde bovenlokale fietsroutes. Meestalgaat het om gemeentegrensoverschrijdende fietspaden die een verbinding vormen tussen verschillende (woon)kernen of attractiepolen, zoals zwembaden, treinstations of scholen.Om een duidelijk beeld te krijgen van de mogelijke fietsverplaatsingen op grotereafstand heeft de provincie een netwerk, het zogenaamde bovenlokaal functioneel(doelgericht, synoniem voor utilitair) fietsroutenetwerk, uitgetekend. Dit plan uit2001 geeft een wensbeeld over de plaats waar fietspaden voor woon-werkverkeer zouden moeten komen.De provincie wil de gemeentebesturen ook stimuleren om delen van het bovenlokaalnetwerk aan te leggen en geeft hiervoor subsidies.[b]Het Fietsfonds: tot 80% subsidie[/b]De Vlaamse overheid en de provincies hebben in maart 2007 het Fietsfonds opgericht.Voor elke euro die de provincie uitgeeft aan subsidiëring van een fietspad op hetbovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, legt het Vlaamse gewest een euro bij. Deprovincie en het Vlaamse gewest subsidiëren elk voor 40%.[b]Recente wijzigingen Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk[/b]Op 28 juli besloot de deputatie van de provincie Antwerpen om een reeks wijzigingenin het wensbeeld van het fietsroutenetwerk goed te keuren. Gemeenten kunnen, net alsandere betrokken actoren, immers wijzigingen aan het BFF voorstellen. [b]De goedgekeurde wijzingen zijn dan ook voornamelijk door de gemeenten zelf aangevraagd en zijn trajecten in Duffel, Bonheiden-Mechelen, Merksplas, Boechout,Grobbendonk, Zwijndrecht, en Brecht-Wuustwezel.[/b]