Vzw RURANT krijgt van het Europees fonds voor Regionale ontwikkeling 230.000 EUR om van de Kempen een uitdagend merk te maken. Rurant werkt al twee jaar aan dit project samen met partners uit Meetjesland en Hageland. Nu gaat Rurant alleen verder en wil zij in de Antwerpse Kempen een uitgebreid aantal projecten realiseren.Pure KempenHet merk “Pure Kempen” zal streekgebonden producten en diensten uit 46 steden en gemeenten in de Antwerpse Kempen promoten. Deze promotie heet “Regional Branding”, wat betekent dat men een streek gaat positioneren als een merk. Rurale ondernemers en lokale uitbaters van onder andere horecazaken kunnen van het merk gebruik maken om hun producten en diensten aan te bieden. Het merk “Pure Kempen”, is een identiteitsversterker en werkt als een economische hefboom voor de streek.In het buitenland is deze procedure van regional branding al erg succesvol gebleken, denk maar aan streken als Toscane (Toscaanse wijn) of de Provence (provençaalse kruiden). Dichter bij huis zijn onze Limburgse buren sterk in het promoten van hun streek en hun troeven, of kent u de Limburgse Vlaaien en het Limburgs fietsparadijs nog niet? Concreet werkt RURANT samen met Toerisme provincie Antwerpen (TPA), Unizo en vzw Kempens Landschap allerlei initiatieven uit. Zo zal RURANT producenten van lokale producten aansporen om het label “Pure Kempen” te behalen. TPA gaat zal trachten om Pure Kempense toeristische trekpleisters te vormen en Unizo zal op zoek gaan naar typische streekcafés die Kempense streekproducten aanbieden en eetgelegenheden waar je de Kempen op je bord kan proeven. [