De nieuwe luistercijfers voor de Vlaamse radiomarkt laten niet veel veranderingen zien. Radio 2 blijft de grootste; MNM scoort goed bij jongeren.

Het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), dat al sinds mensenheugnis kijk- en luistercijfers meet, hanteerde voor deze meting tussen 2 januari en 6 mei 2018 een nieuwe methode.

Meer mensen vulden hun luistergedrag dagelijks online in. Voortaan zouden er vaker resultaten beschikbaar komen, die ook preciezer moeten zijn. "Vergelijken met vroeger is moeilijk," zegt de VRT, "dit is een nieuwe nulmeting voor de toekomstige cijfers".

Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender met 30,5% (31,35% in dezelfde periode vorig jaar). Tweede in de rij is Qmusic met 12,4% (11,1 in 2017), en daarna volgt Studio Brussel met 11,2% (komt van 12,41%). MNM haalt een aandeel van 9,9% (9,7%), Joe 8,9% (8,39%), Radio 1 8,4% (8,11) en Klara ten slotte heeft een marktaandeel van 2,5% (2,69 in 2017). Weinig verschuivingen dus.

VRT-manager radio Els Van De Sijpe is tevreden met de luistercijfers. "Elke dag luisteren bijna 3,2 miljoen mensen naar ons aanbod; we bereiken ook veel jongeren, naar MNM luistert elke dag 1 op de 4 jongeren."

VRT versterkt de radiobeleving nog met acties en events als "De Strafste School" of "Classics 1000". (VRTNWS)