Radio 2 blijft de grootste Vlaamse radiozender. Het populaire VRT-merk haalt 28,6 procent marktaandeel. JOE zet een recordresultaat neer: de radiozender van Medialaan haalt met 9,1 procent marktaandeel zijn beste resultaat ooit. Dat blijkt uit de nieuwe luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).

De nieuwe CIM-cijfers, die donderdag werden gepubliceerd, betreffen de zogenaamde derde golf van 2016. Die beslaat de periode van september tot december 2016.

Radio 2 blijft afgetekend de populairste zender en haalt een marktaandeel van 28,6 procent op de doelgroep 12+. Dat is iets minder dan bij de derde golf van 2015 (29,2 procent). Studio Brussel bekleedt de tweede plaats, met 13 procent marktaandeel (tegenover 12,9 procent bij de derde golf van 2015).

Q-Music, de andere radiozender van Medialaan, blijft met 11,6 procent stevig op de derde plaats (tegenover 12,5 procent in 2015) en is nog steeds de grootste commerciële zender. Q stijgt bij de jongvolwassenen (18-34 jaar) door naar 23 procent. Op de zenderdoelgroep 18-44-jarigen blijft de radiozender stabiel met 19,8 procent.

JOE stijgt van 7,8 procent naar 9,1 procent, zijn beste resultaat ooit. "Deze luistercijfers zijn de eerste na de grote vernieuwing van JOE en die slaat duidelijk aan", aldus programmadirecteur Iwam Reuvekamp. "JOE is daarmee de grootste groeier van alle radiozenders. De radiozender bereikt ook de meeste luisteraars ooit in zijn geschiedenis. Ook op de zenderdoelgroep 35-54-jarigen haalt de zender 14,4 procent marktaandeel."

Radio 1 heeft een marktaandeel van 8,4 procent, tegenover 9,4 procent bij de derde golf vorig jaar. Nostalgie, de derde commerciële zender in Vlaanderen, blijft nagenoeg stabiel op 5,7 procent. En Klara, het klassieke net van de VRT, stijgt licht tot 2,6 procent.