Voor de correctionele rechtbank van Leuven zijn dinsdag twee bedrijfsleiders verschenen op verdenking van diefstal van batterijtechnologie bij de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito). Ze verkochten die aan De Lijn en Van Hool, die daarmee hun bussen tot vandaag energiezuiniger de weg op sturen. Het parket vorderde drie maanden cel met uitstel en forse geldboetes.

Twee bedrijfsleiders en hun drie vennootschappen werden door Vito voor de rechter gedaagd op betichting van diefstal van fabrieksgeheimen. Eric V. en Rudolf V. ontwikkelden als werknemers van het overheidsbedrijf in Mol een technologie waarbij de energie die autobussen verliezen tijdens het remmen, gerecupereerd wordt in batterijen.

In het najaar van 2008 werden ze bij Vito ontslagen na een conflict met hun die nsthoofd. Het duo richtte begin 2009 in Leuven de nv 4Esys op. Amper twee maanden later verkochten ze de batterijtechnologie aan Van Hool en later ook aan De Lijn.

De procedure loopt al acht jaar en werd dinsdag eindelijk ten gronde behandeld. Volgens Jeff Keustermans, advocaat van Vito dat zich burgerlijke partij stelde, kopieerden de twee beklaagden de technologie door het massaal transfereren van databestanden van de server van Vito naar hun private mailadressen.

Volgens het openbaar ministerie waren de beklaagden uit op commercialisering van de technologie. Het parket vorderde drie maanden cel met uitstel en 1.800 euro boete voor de bedrijfsleiders en 36.000 euro boete voor hun vennootschappen.

Gunter Fransis en Domien Op de Beeck pleitten namens de verdediging de vrijspraak. Bij gebrek aan concurrentieel voordeel was er volgens de raadsmannen geen sprake van fabrieksgeheimen.

De rechtbank velt het vonnis op 12 november. (Belga)