#reddebib : 'De inwoners schreeuwen om de en-en formule. Stadsbestuur geeft foute cijfers'
De geplande sluiting van de bib in Noorderwijk blijft in Morkhoven-Noorderwijk de gemoederen tot vandaag sterk beroeren. Zelfs ontdek je er onrust.
"Méér nog : de inwoners zijn de flagrante leugens, de zoethoudertjes in de amateuristische stedelijke communicatie meer dan beu", klinkt het vanmiddag in een bekende winkel op de Ring in Noorderwijk.
"Wat de stad rondstuurt en de kranten vandaag publiceren klopt niet. Die informatie allemaal gebaseerd op een mislukte enquête waaruit dan zware en foute conclusies worden getrokken.
Ongelooflijk. Hier word ik nu eens heel boos van", zegt Griet Van Dyck uit Noorderwijk.
"In Noorderwijk wonen 1.809 gepensioneerden. De bevraging werd gestuurd naar 500 van hen. Er hebben slechts 114 de moeite gedaan om te antwoorden (ondanks promotie van OKRA).
En nu komt het... van die 114 mensen hebben er 22 aangegeven dat ze eenzaam zijn.
Hieruit mag je nooit concluderen dat 1 op 5 eenzaam is.
Je zou kunnen zeggen dat 1,2 %, iets meer dan 1 op 100, dus aangeeft eenzaam te zijn. Dat zijn de juiste cijfers!
De stad wil deze bevraging gebruiken om de sluiting van de bibliotheek te verantwoorden. Het is duidelijk dat de stad een dienstencentrum wil, en dat zonder boekencollectie. Een platte besparing van ongeveer €19.000 per jaar.
Al die cijfers, de correcte (!), kan je terugvinden in de nota van #reddebib. De inwoners schreeuwen om de en-en formule. Het stadsbestuur gaat hier aan voorbij.
Op 28 februari organiseren we met #reddebib in de bibliotheek een ontmoetingsmoment : tijd voor een babbel bij de koffie, de kans om de krant te lezen, voorleessessie voor kinderen, plantenruil..
De inwoners willen bewijzen dat en-en wél kan. Nooit is er zoveel bereidwilligheid geweest om mee na te denken over dienstverlening in combinatie met de huidige boekencollectie. Dit zal ook het standpunt zijn dar Noorderwijk en Morhoven op 9 maart zal verdedigen.
Er zijn reeds heel veel activiteiten in Noorderwijk voor senioren door de geweldige inzet van Ferm en OKRA. En er is zeker de bereidwilligheid om ook nog die 1,2% te bereiken.
Maar hiervoor ga je geen bibliotheek opdoeken waar 65+ers trouwens 3.671 boeken (!) per jaar lenen. En dat moet je zien in de context van 6 u per week open, 1.809 gepensioneerden en een kleine collectie.
We zijn het schijnvertoon, het niet onderbouwd zijn, het verdraaien van feiten.. van ons stadsbestuur echt beu.
De stad praat over 3 participatie trajecten die ze gestart zijn. In praktijk zien we niets dan informatiemomenten over de herinrichting van ons Dorpshuis. Ze houden in al hun communicatie vast aan de sluiting van de bib, ondanks het felle grootse protest van het volk. De mensen. Wordt vervolgd", besluit Van Dyck.
Het stedelijk persbericht van vandaag van schepen Nathalie Van Sande (Vooruit) : "Stadsbestuur stelt buurtanalyse Noorderwijk voor: luisteren als basis voor toekomstig beleid...."
'Het stadsbestuur heeft de afgelopen maanden uitgebreid geluisterd naar de inwoners van Noorderwijk over hoe zij hun dorp en buurt ervaren. Die inzichten zijn gebundeld en geven een genuanceerd beeld van wat goed loopt en waar inwoners kansen zien voor verbetering.
De buurtanalyses kwamen tot stand op basis van gesprekken, signalen en enquêtes bij de inwoners. Thema’s zoals leefbaarheid, verbondenheid, veiligheid en het dagelijkse functioneren van de buurt werden daarbij in kaart gebracht.
Wat opvalt, is de sterke betrokkenheid van inwoners bij hun buurt. Tegelijk brengen de analyses ook aandachtspunten naar voren die richtinggevend zullen zijn voor toekomstige beleidskeuzes.
Volgens schepen van senioren Nathalie Van Sande vormt de buurtanalyse een belangrijke leidraad:
“Deze buurtanalyse is geen eindpunt, maar een vertrekpunt. Het helpt ons om beter te begrijpen wat er leeft bij de inwoners en om beleid te maken dat aansluit bij hun dagelijkse realiteit. Wat goed loopt, willen we versterken. Waar mensen uitdagingen ervaren, willen we gerichter aan oplossingen werken.”
Uit de analyse blijkt onder meer dat een ruime meerderheid van de senioren zich goed voelt in de buurt, maar dat 1 op de 5 senioren zich vaak eenzaam voelt. “Dat is nog steeds te veel,” aldus de schepen. “Daarom willen we sterker inzetten op buurtwerking en buurtgerichte zorg. We zien bovendien dat in elke buurt inwoners bereid zijn om mee te helpen. Als stad willen we dat engagement ondersteunen en faciliteren.”
Het stadsbestuur kiest er bewust voor om de buurtanalyse publiek te maken en te koppelen aan concrete acties. Een van de eerste stappen is de uitbouw van een satellietpunt van het lokaal dienstencentrum in Noorderwijk, waar onder meer senioren terechtkunnen voor een brede dienstverlening.
Op 9 maart organiseert het stadsbestuur van 18.30u tot 20u een infomoment in de polyvalente zaal van sporthal Move Now in Noorderwijk waarop de resultaten van de buurtanalyse en de eerste acties publiek worden toegelicht. Deelname is gratis en iedereen is welkom. Vooraf inschrijven is niet nodig..."
Wordt idd. vervolgd.
Ring 34, Noorderwijk, België