Dienstenchequebedrijf 't Gerief gaat er prat op: zorg goed voor je medewerkers, dan zorgen zij goed voor de klanten. Dat is geen moeilijke wetenschap: zo gaan mensen graag met elkaar om, niet alleen op het werk.

Deze werk- en levensvisie deelt het dienstenchequebedrijf graag met haar klanten en is daarom blij met de 'ik toon respect'- actie van het Werkbaarheidsfonds van de dienstencheques (www.iktoonrespect.be).

Goed werkmateriaal

Net zoals elke medewerker, hebben huishoudhulpen het recht om te werken met niet alleen goed, maar ook veilig én ergonomisch poetsmateriaal. 'Elke medewerker werkt graag en beter met goed gerief, waarom zou dat voor huishoudhulpen anders zijn?

Wij sensibiliseren medewerkers én klanten al jaren rond welzijn en ergonomie,' reageert Hans Bouwen (directeur 't Gerief) op de campagne rond 'respect voor huishoudhulpen'. 'Uiteraard zijn we erg blij dat onze sensibiliseringsacties nu kracht bijkrijgen vanuit de nationale sector want dit thema kan niet genoeg in de kijker komen.'

Klanten staan er niet altijd bij stil...

Zo moeilijk is dat nu toch niet om een beetje respect te tonen? 'Niet iedereen staat werkelijk stil bij de job van onze huishoudhulpen. Klanten denken, begrijpelijk, dat het materiaal en de producten waar zij zelf mee poetsen ook geschikt is voor onze medewerkers.

Helaas maken ze hier een denkfout: onze medewerkers poetsen elke dag een aantal uren én doen daar bovenop hun eigen huishouden. Als zij dit consequent doen met ongeschikt materiaal, werkt dat niet alleen demotiverend, maar ondermijnt dat hun gezondheid op korte en op lange termijn.

Wellicht is het dus naast een 'respectkwestie', vaak een tekort aan inzicht in de job van een huishoudhulp.'

Communicatie: het sleutelwoord

'Als dienstenchequebedrijf benadrukken we waar mogelijk het belang van welzijn op het werk: we bezorgen klanten een lijst met welk materiaal ze moeten voorzien en geven regelmatig tips.

Onze jobcoaches gaan bij de start mee op huisbezoek en schatten zo de haalbaarheid van het werk mee in én gaan na of het poetsmateriaal in orde is. Maar daarnaast is het, net zoals bij een 'klassieke job', cruciaal dat klanten en huishoudhulpen goed met elkaar kunnen praten.

In een sfeer van vertrouwen durven beiden gemakkelijker zeggen wat er goed én minder goed werkt. Wanneer klanten regelmatig bij hun huishoudhulp polsen hoe zij het werk ervaren en wat er anders mag, dan voelt de huishoudhulp dat er waardering is', besluit Hans.

Wachtlijst

Respect is altijd belangrijk, maar zéker nu, in tijden van lange wachtlijsten bij dienstenchequebedrijven, is het in ieders voordeel om goed voor je huishoudhulp te zorgen. 'In sommige regio's loopt de wachttijd op,' licht Hans toe, 'Momenteel hebben we ruimte voor zeker 25 jobs.

Het is erg belangrijk dat we samen goed voor de huishoudhulpen zorgen. Huishoudhulpen die in gezonde, veilige, ergonomische én aangename omstandigheden kunnen werken, worden minder snel ziek én kunnen bovendien ook langer blijven werken. Werkbaarheid is dus een verantwoordelijkheid van alle partijen.'