Er stromen op onze NNieuws-redactie een pak reacties binnen tegen de beslissing van het Herentalse schepencollege om van het centrum en van Wuytsbergen-Ekelen een fietsstraat te maken (max. 30km/u).

Bewoner van de Wuytsbergen Rik Vanmiert : 'De stad Herentals heeft beslist om Wuytsbergen in te richten als zone 30, fietsstraat en enkel voorzien voor plaatselijk autoverkeer via een verkeersbordje.

Deze 3 maatregelen zullen niet of nauwelijks gecontroleerd worden. Getuigen hiervan is het bord 'Plaatselijk Verkeer' in Wuytsbergen sinds 18/10/2021 en nul controles van de politie hierop op 1.5 maand.

Straten waar er eerst een 'Plaatselijk Verkeer'-bord stond en het niet werkte,  werden later voorzien van een tractorsluis zoals in Rietbroek en Lentehei of kwam er een camera zoals aan de Vorselaarsebaan. (red. een voorstel destijds van ontslaggenomen en verdwenen N-VA-schepen Yoleen Van Camp)

Voorbeelden genoeg om te weten dat verkeersbordjes en wat verf op de straat alleen geen effect hebben.'

'Duur studiebureau'

'Er werd nochtans een duur studiebureau aangesteld die bij 2 proefopstellingen tellingen en snelheidsmetingen heeft uitgevoerd.

Deze meetgegevens werden gekoppeld aan doelstellingen waarbij het studiebureau duidelijk stelt dat de vaste knip het beste is. Zie op de stadswebsite https://www.herentals.be/adviesnota-objectieve-evaluatie-metingen-wuytsbergen-ekelen, laatste nota, p. 142.

Dat er in 2017 al beslist was om geen mega-verkavelingen van 300-600-900 woningen toe te laten zonder eerst een vaste of dynamische knip uit te voeren, negeert dit bestuur N-VA/CD&V ook volledig.

'Bewoners letterlijk in de kou gezet'

'Wij, als bewoners van Wuytsbergen en Ekelstraat, worden letterlijk in de kou gezet met een straat die in de praktijk het verlengde van de Ringlaan blijft', vervolgt Rik Vanmiert.

'Dank u schepen Brandwijk (N-VA) om niet te kiezen voor het belang van de wijk, maar 100% te gaan voor een Autoworld. Met die fietsstraat en zone 30 zullen die duizenden automobilisten een keer goed lachen als hun GPS hen langs Wuytsbergen stuurt.

De nieuwe mobiliteitsschepen Brandwijk gaat nu freewheelen door voor een totaal andere piste dan een vaste of cameraknip te kiezen.

Metingen niet aanwezig, niet in proefopstelling getest, conclusie studiebureau volledig genegeerd.

Liever baseert ze haar mobiliteitsbeleid op idiote facebookposts dan op het werk van professionelen. 5 minuten  politieke moed ontbreekt hier volledig', besluit Rik Vanmiert.  Foto Johan Temmerman archief/NNieuws.