[pic=76_1233102063.jpg]Menselijk ritmevermogen is al direct compleet aanwezig bij pasgeboren kinderen. Dat blijkt uit onderzoek dat deze week online gepubliceerd wordt door The Proceedings of the National Academy of Sciences.Alle mensen ter wereld hebben ritmegevoel. Zelfs de mensen die lijden aan amusia, het onvermogen om melodieën van elkaar te onderscheiden, kunnen aardig meetikken met een liedje. Het vermogen is waarschijnlijk de basis van het menselijk muzikaal gevoel en het vermogen om samen te dansen. Dieren dansen altijd alleen. Alleen bepaalde kikkers kwaken ritmisch samen. Maar is dat menselijk ritmevermogen (deels) aangeleerd of al direct compleet aanwezig bij pasgeboren kinderen? Dat was lang een wetenschappelijke kwestie. Het antwoord is nu bekend: geheel aangeboren. Want nu hebben onderzoekers onder leiding van de Hongaar István Winkler en de Nederlander Henkjan Honing (Universiteit van Amsterdam) ontdekt dat pasgeboren kinderen al in hun eerste dagen in de wereld feilloos afwijkingen in een standaard rockritme kunnen opmerken. Dat kunnen aanvoelen van die afwijking is de essentie van ritmegevoel en daarin weken de prestaties van de piepjonge zuigelingen dus niet af van die van volwassenen. Het onderzoek is deze week online gepubliceerd door The Proceedings of the National Academy of Sciences. Er waren wel eerder ritmische prestaties bij baby’s gevonden, maar nooit was het bekeken bij zulk jonge kinderen. [b]Taal en muziek[/b]Het onderzoek werd verricht bij 14 slapende baby’s op de kraamafdeling van de Semmelweis Universiteit. Ze werden voorzien van drie elektroden op het hoofd en ook eentje op hun neus, voor de standaard nul-meting. Op de oren kwam een koptelefoon waarop de onderzoekers – met toestemming van de ouders en in aanwezigheid van de moeder – 1530 keer een kort slagwerkritme (uitgevoerd op bas, snaredrum en dubbele bekken) lieten horen, in vijf kleine variaties. Als zelfs bij slapende pasgeborene zo’n verrassingspiekje wordt opgewekt door een ontbrekende beat en niet door het weglaten van onbelangrijke slagen, dan moet ritmegevoel dus wel aangeboren zijn. [b]Maar wat betekent dat voor muzikaliteit? Pasgeboren baby’s zijn ook al tonaal begaafd. Ze herkennen bijvoorbeeld het verschil tussen klein en grote intervallen en kunnen horen of een interval omhoog of omlaag gaat. Ritmegevoel en toongevoel zijn ook belangrijk voor taal. Misschien is muziek dus maar een bijeffect van die voor taal ontstane vermogens.[/b]Bron: nrc http://www.pnas.org/