Iets meer dan de helft van de zware ongevallen met motorrijders wordt veroorzaakt of mee veroorzaakt door de motorrijder zelf. Dat blijkt uit een studie van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Vooral jonge motorrijders lopen meer risico op een dodelijk ongeval. Het BIVV verwacht in dat verband veel van het nieuwe rijbewijs voor motorrijders onder de 24.

Het BIVV hield 200 zware of dodelijke motorongevallen tegen het licht. Bij iets meer dan de helft daarvan lag de oorzaak bij de motorrijder zelf, die bijvoorbeeld de controle over zijn voertuig verloor.

Bij ruim een derde van alle zware motorongevallen is zelfs geen ander voertuig betrokken. Toch zijn er ook heel wat motorongevallen waarbij de motorrijder door een andere weggebruiker over het hoofd werd gezien.

De beginnende motorrijders, met een rijbewijs van maximaal één jaar oud, vormen een relatief kleine groep (8 procent van de onderzochte ongevallen), maar het BIVV benadrukt wel dat ze, in vergelijking met de rijdende populatie, sterk oververtegenwoordigd zijn in de zware, met name dodelijke ongevallen. Het BIVV verwacht in dat verband veel van het nieuwe rijbewijs voor bestuurders onder de 24, dat een maand geleden werd ingevoerd. Bestuurders onder de 24 kunnen voortaan hun rijbewijs pas halen na verschillende opleidingen en examens.

Voorts blijkt uit de cijfers dat meer dan één op de drie motorrijders in de bestudeerde ongevallen te snel reed en één op de vijf motorrijders onder invloed van alcohol was. Problemen met het wegdek hadden in minder dan één op de tien gevallen een bijdrage aan het ontstaan van het ongeval, en waren dan meestal een bijkomstige oorzaak.

Opvallend is ook dat 44 procent van de verongelukte motorrijders hun rijbewijs B voor 1989 had behaald en daarom geen specifiek examen had moeten afleggen om een motorfiets te besturen.

Het totale aantal ongevallen met motoren is vorig jaar wel flink gedaald.

Bron : Belga