Scholieren laten ChatGPT huiswerkopdrachten schrijven
De intelligente tool ChatGPT werdt in november 2022 door OpenAI geïntroduceerd. OpenAI is een onderzoekers- en implementatiebedrijf wat zich focust op artificiële intelligentie (AI). In de eerste vijf dagen na de lancering hadden reeds vijf miljoen mensen zich aangemeld om de AI-tool te proberen.
Onder de mensen die graag gebruik maken van de tool bevinden zich een hoop scholieren. Zij gebruiken het programma om in een kwestie van seconden huiswerkopdrachten en verslagen te schrijven.
Hoe werkt ChatGPT?
ChatGPT staat voor Chat Generative Pre-Trained Transformer en het is een gratis AI-taalmodel waar men een vraag aan kan stellen. Het AI-taalmodel formuleert vervolgens een realistisch en haast mensachtig antwoord wat in de meeste gevallen nauwkeurig is. Men kan de AI-tool gebruiken om teksten te vertalen, te analyseren, samen te vatten en te herschrijven. Het AI-taalmodel is tevens in staat om content te genereren in de vorm van teksten, kunst en muziek. Hierdoor heeft de tool een tal van praktische toepassingen.
De evolutie van chatbots
Hoewel de meeste mensen nog niet bekend zijn met de AI-tool ChatGPT, is de ontwikkeling van het programma al een poosje aan de gang. Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit MIT werken al sinds 1964 aan het computerprogramma. Het duurde echter een poos voordat het AI-taalmodel van de grond kwam aangezien het zijn tijd ver vooruit was. Twee jaar later bouwden deze onderzoekers echter wel ELIZA. Deze app legde de basis voor toekomstige chatbots. De huidige chatbots zijn gebaseerd op het programma SmarterChild wat in 2001 op de markt kwam. Deze chatbots produceren reacties op basis van trefwoorden. Een hoop e-commerce websites gebruiken chatbots om klanten op de juiste informatie te wijzen. Websites van restaurants gebruiken chatbots om klanten een reservering te laten maken. Anderzijds gebruiken websites waar u kunt wedden op sport de chatbots om eenvoudige vragen te beantwoorden. Door chatbots te gebruiken wordt de klantenservice van de bedrijven minder belast.
Docenten zijn ongerust over de gevolgen van ChatGPT
Scholen maken zich zorgen over het gebruik van ChatGPT door scholieren. De AI-tool is mogelijk in staat om complete verslagen en opdrachten te genereren. Vandaar dat diverse scholen het gebruik van het programma verbieden. ChatGPT produceert zelf teksten en controleert tegelijkertijd of de teksten niet ergens anders op het internet voorkomen. Het resultaat is dat de teksten uniek zijn en nergens anders kunnen worden teruggevonden. Een plagiaatdetector biedt dus geen uitkomst bij het controleren van huiswerk. Daarom is het voor docenten lastig te controleren of de studenten de tekst zelf geschreven hebben. Docenten zijn tevens bang dat ChatGPT foute informatie levert. Aangezien de AI-tool de informatie van het internet haalt, zou men verwachten dat de informatie klopt. Er is echter een heleboel informatie op het internet verkrijgbaar die verouderd is en niet meer klopt. Scholieren die blind op de informatie van de ChatGPT vertrouwen leren dus mogelijk foute dingen. Daarbij zou de tool het te makkelijk maken voor scholieren, waardoor ze niet voldoende denk- en probleemoplossende vaardigheden opbouwen.
Scholen treffen maatregelen om het AI-taalmodel te blokkeren
Om ervoor te zorgen dat scholieren het AI-taalmodel niet kunnen gebruiken is het geblokkeerd op de toestellen, netwerken en servers van de scholen. Helemaal verbieden gaat echter niet, want de scholieren kunnen de AI-tool nog altijd via hun persoonlijke toestellen gebruiken.
Er zijn tevens docenten die ervoor pleiten om scholieren hun opdrachten weer met pen en papier te laten schrijven. Een andere oplossing is om in plaats van een boekverslag een boekvlog te moeten maken. Op deze manier moeten de scholieren hun bevindingen in ieder geval uitspreken. Mogelijk zullen er in de toekomst tevens tools beschikbaar komen die ChatGPT kunnen detecteren. In het Engels bestaan deze tools al, maar in het Nederlands zijn ze er nog niet. (pp)