[pic=659_1288211640.jpg][pic=659_1288211629.jpg]Als een man zich in het gezelschap van een knappe, sexy geklede vrouw bevindt, heeft hij meer oog voor luxeproducten dan wanneer diezelfde vrouw er maar gewoontjes bij loopt. Dat blijkt uit onderzoek van Kim Janssens (School voor Massacommunicatie Research), in samenwerking met collega’s uit Gent, Rotterdam en Amsterdam.“Toch even nuanceren”, benadrukt Kim Janssens. “Dit resultaat geldt alleen voor mannen die vrijgezel waren op het moment van het onderzoek.” Een 130-tal jonge mannen werden uitgenodigd in het onderzoekslab. De helft van hen werd verwelkomd door een mooi opgemaakte jongedame met lange, losse lokken, een kort rokje, strak topje en pumps. De andere helft ontmoette hetzelfde meisje, maar zonder make-up en heel gewoon gekleed in jeans en t-shirt, met het haar in een staartje samengebonden. De testpersonen kregen vervolgens op computer beelden te zien met telkens zes objecten erop. “Vijf van die voorwerpen waren puur functioneel, zoals een paraplu of een kam. Het zesde was een luxeproduct zoals een dure auto”, legt Janssens uit. “Ze kregen elk beeld maar één seconde lang te zien. Nadien moesten ze opschrijven welke objecten ze hadden opgemerkt.”De mannen die aangaven dat ze in een stabiele relatie zaten, ondervonden weinig invloed van de aanwezigheid van het meisje. In beide groepen haalden ze min of meer dezelfde scores. “Een opmerkelijk verschil stelden we vast bij de single jongemannen uit de groep waarbij het meisje sexy gekleed ging. Zij hadden in vergelijking met de anderen opvallend meer luxeproducten opgelijst.”[B]Status en vruchtbaarheid[/B]De onderzoekers verklaren hun resultaten vanuit de evolutiebiologie. “Wanneer mannen en vrouwen op zoek gaan naar een geschikte partner, letten ze op verschillende dingen”, vertelt Janssens. “Mannen zoeken een vrouw die er jong, vitaal en knap uitziet – tekenen van gezondheid en vruchtbaarheid. Vrouwen investeren veel tijd en energie in het grootbrengen van een kind. Vaders doen dat uiteraard ook, maar vrouwen dragen het kind om te beginnen al negen maanden, dus die intensiteit is in het begin veel groter. Het is daarom belangrijk om een partner te selecteren die niet alleen zorgt voor goede genen – opdat de baby gezond is – maar die bovendien maximaal wil en kan investeren in haar en haar kroost. Vroeger kozen vrouwen partners die konden zorgen voor genoeg voedsel, bescherming en onderdak. Vandaag kun je dat vertalen naar een partner die ambitieus is of op zijn minst potentieel heeft om financieel succesvol te zijn.”“Dat brengt ons bij ons onderzoek: een man die luxeproducten bezit, geeft te kennen dat hij er financieel goed voor staat. Aangezien een mens die op zoek is naar een partner niet alleen kijkt naar wat hij zelf zoekt in de ander, maar ook benadrukt wat hem aantrekkelijk maakt voor de tegenpartij, zal de vrijgezel in aanwezigheid van een mooie vrouw meer oog hebben voor producten die hem in haar ogen een goede kandidaat maken. Een man met een stabiele relatie heeft zo’n partner al gevonden, dus ondervindt er minder invloed van.”[B]Blingbling[/B]Al die evolutionaire toestanden bezorgen ons een ongemakkelijk gevoel. Zijn we echt zo voorgeprogrammeerd? Niet elke vrouw wil een rijke man en niet alle mannen jagen op de babe van de week, toch? “Onderzoek wijst uit dat het evolutionaire standpunt een rol speelt in consumentengedrag. Natuurlijk mag je het niet radicaal doortrekken. Ook cultuur of leergedrag spelen een rol en andere onderzoeken zullen daar misschien meer nadruk op leggen”, bevestigt Kim Janssens. “Vrouwen verdienen nu ook hun eigen geld en doppen op alle vlakken hun eigen boontjes, dus we zijn niet langer afhankelijk van de status van de man. Toch kun je niet ontkennen dat de biologische voorprogrammering meespeelt. Kijk naar je eerste afspraakjes met een potentiële partner. De jongen in kwestie hoeft niet per se een chique wagen of andere blingbling te bezitten, maar al eens een etentje of een bioscoopbezoek trakteren komt positief over. Het zit hem vaak in kleine dingen.”Verkopers die luxeproducten willen slijten, moeten dus vooral korte rokjes en hoge hakken in hun winkels engageren? Kim Janssens: “Ik zou als zaakvoerder niet te hard van stapel lopen. Het zou kunnen dat de winst die je zo denkt te halen, bij voorbaat teniet wordt gedaan door vrouwelijke consumenten. Zij bevinden zich dan opeens in een intraseksuele competitie, dus wie weet kopen zij net niet. Het zou zich dus ook best tegen je kunnen keren.”Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met Mario Pandelaere (Departement Marketing UGent), Bram Van den Bergh (Rotterdam School of Management), Kobe Millet (Departement Marketing, VU Amsterdam), Inge Lens (Onderzoeksgroep Marketing, K.U.Leuven) en Keith Roe (School voor Massacommunicatie Research, K.U.Leuven, UvAmsterdam).