Een groep handelaars krijgt al sinds vrijdag geen betalingen meer doorgestort van Worldline, het bedrijf dat elektronisch betalen via bancontact regelt. "Hoe groot het probleem precies is, wordt nog in kaart gebracht", aldus Worldline-woordvoerder Bram Boriau. Al zou het wel om een "significant deel van de handelaars" gaan.

"We merken dat er een vertraging zit op de uitbetaling van handelaars", aldus Boriau. "Het is zo dat kaarthouders met hun kaart betalen, vervolgens gaat het bedrag van hun rekening. Er is nu een vertraging op het doorstorten van die bedragen op de rekening van de handelaars. Het geld is voor alle duidelijk niet verloren." Het probleem zou niet voor alle kaarten gelden, en ook niet voor alle handelaars.

Ondernemersorganisaties reageren intussen verbolgen. "Alweer problemen met Bancontact-betalingen en alweer is handelaar de dupe", tweet Unizo-topman Karel Van Eetvelt. In de voorbije eindejaarsperiodes was er al twee keer een storing bij Worldline. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) eist "een passende schadevergoeding voor alle getroffen handelaars". (vrt)