[pic=5_1272881891.jpg]Volgende week valt de stembrief omtrent de volksbevraging over het doorgaand verkeer op de Grote Markt in uw bus.De sp.a. vraagt iedereen een 'neen-stem'. Voorzitter Marcel Van Dingenen: "Wij vragen u, uw antwoord zeker en uiterlijk op 11 mei om middernacht ingevuld op de post te doen. Ons en uw antwoord zijn duidelijk op de vraag: "Wenst U opnieuw doorgaand verkeer over de Grote Markt? Neen.Marcel Van Dingenen somt de standpunten van zijn partij in het dossier rond de verdwijnpaal op. Waarom steunt sp.a de campagne van Gezellig Herentals?Ook wij willen een stadscentrum en een Grote Markt waar je in alle rust kan genieten van een café of terrasje.Waar je ontspannen kan winkelwandelen in de winkelstraten en waar onze kinderen veilig te voet of met de fiets naar school kunnen gaan. We hebben liever de gezellige drukte van fietsers, voetgangers en terrasjesgangers dan lawaaierig verkeer.Al bijna 4 jaar houdt de verkeersknip op de markt ongewenst doorgaand verkeer weg, net door die fameuze verkeerspalen.We willen niet terug naar de verkeersdrukte van vroeger waar alle doorgaand verkeer over de Grote Markt kon rijden.”Zijn wij dan tegen de auto in het centrum?Neen, ook in een gezellig Herentals blijft ons centrum perfect bereikbaar, ook voor de auto. Lokaal bestemmingsverkeer van en naar de Grote Markt en naar de centrumparkings blijft immers mogelijk. Parkeren in het centrum is belangrijk voor handelaars, bewoners en bezoekers. Daarom breiden we trouwens de parking achter het Hof nog uit.Daar is door vele stadsbesturen gedurende jaren over gepalaverd, maar onze sp.a burgemeester is er wel als eerste in geslaagd gronden aan te kopen achter het Hof om bijkomende centrumparkings voor de middenstand aan te leggen.Wij zijn niet tegen auto’s in het centrum, wel tegen teveel auto’s.En die verkeersknip houdt het doorgaand verkeer wel weg. Onze Grote Markt moet bereikbaar blijven vanuit alle richtingen voor wie er moet zijn, niet voor wie dit als de kortste verbindingsweg wil gebruiken om andere bestemmingen te bereiken.”En wat betekent dat voor onze handelaars in de stad?Door de grote wegenwerken aan de Prima Lux hebben een aantal handelaars het in de voorbije jaren inderdaad niet gemakkelijk gehad, vooral niet in de Bovenrij. Maar sinds de heraanleg van de markt en de Zandstraat zijn er volgens de cijfers van de middenstandsorganisatie Unizo zelf een twintigtal nieuwe handelszaken in ons centrum gekomen.Vooral de komst van bekende kledingketens als Veritas, Mayerline en Esprit is een goed teken. Dat zijn stuk voor stuk winkelketens die ook in andere steden actief zijn, en dus kunnen vergelijken. Zij geloven in de commerciële kansen van een gezellig, autoluw handelscentrum.Kijk ook eens naar het succes van de winkelwandelzaterdagen in de Zandstraat. Toen we daar enkele jaren geleden mee begonnen, waren niet alle middenstanders overtuigd. Vandaag zien we dat dit extra volk trekt. In die Zandstraat is de leegstand van enkele jaren geleden trouwens verdwenen. En zelfs in de Bovenrij, waar wel nogal wat leegstand blijft, zijn er op dit moment zes nieuwbouwwerven bezig waarin telkens nieuwe handelsruimtes worden gebouwd.”Vanwaar komt dan het felle debat over de verdwijnpaal?De wegenwerken op de Ringlaan hebben in de voorbije jaren de verkeerssituatie in ons centrum zonder twijfel fel bemoeilijkt.Gelukkig is die miserie nu voorbij. Het autocomfort werd in een aantal gevallen inderdaad beperkt. Door de verkeersknip kan je niet meer met de auto rechtstreeks van bijvoorbeeld de Kleerroos naar de Nederrij over de markt. Je moet dan de verkeerslus langs de Koppelandstraat volgen, of de ring nemen. Dat is het ongemak dat we erbij moeten nemen om het doorgaand verkeer uit ons centrum te houden. Maar die zaken werden in de voorbije maanden vooral opgepookt in een politiek spelletje van de oppositie van Vlaams Belang en Open VLD. Merkwaardig trouwens, zo’n broederlijke samenwerking tussen liberalen en uiterst-rechts.Dubbel merkwaardig zelfs, want het waren de Open VLD-schepenen die in 2005 zonder problemen de heraanleg van ons centrum, en de verkeerspalen op de markt mee hebben goedgekeurd. Je kan geen betere illustratie vinden van de partijpolitieke spelletjes die gespeeld worden met het verkeersdebat in onze stad.”Gebeuren er niet veel ongelukken met die verdwijnpalen?Weet je nog, de Grote Markt voor de heraanleg, met al die bloembakken en met drukker verkeer? Dat was toen een zwart punt inzake verkeersongevallen, het stond in de top 3 in onze stad. Sindsdien is het aantal ongevallen daar fel gedaald.In heel Herentals trouwens wordt het verkeersveiliger. In 2008 daalde in onze stad het aantal verkeersslachtoffers met 10%, in 2009 nog eens met 5% extra.In Herentals gebeurden er tot nu toe een vijftal ongevallen met de verkeerspalen, vooral in 2006 en 2007, vlak na de ingebruikname ervan. Dat die ongevallen de stad een fortuin hebben gekost aan herstellingen is een fabeltje. In vier van de vijf gevallen werden de kosten vlot betaald door de verzekering van de aanrijder. Eén zaak is nog in proces.”Dus, zeker een gezellig Herentals, neen aan doorgaand verkeer over de Grote Markt !!Inderdaad. Onze stem bij de schriftelijke volksbevraging is duidelijk :-Wij zullen massaal NEEN stemmen op de vraag: 'Wenst u opnieuw doorgaand verkeer over de Grote Markt?”' aldus sp.a.