De impact van de coronacrisis op het consumentengedrag is groot. Logischerwijs uit die impact zich ook in de klantentevredenheid van de consument.

Neem nu de autoverhuurmarkt. Doordat mensen deze zomer vaker de auto nemen om op reis te gaan, huren ze minder wagens op hun bestemming.

Dat blijkt ook uit de klachten over het autoverhuurbedrijven die het Europees Centrum voor de Consument ontvangt. Toch blijft het uitkijken, waarschuwt de staatssecretaris voor Begroting en Consumentenzaken, Eva De Bleeker.

In 2019 liepen er maar liefst 452 klachten binnen van consumenten die niet tevreden waren over de service van het autoverhuurbedrijf op hun vakantiebestemming.

In 2020 liep dat aantal terug tot 313, dit jaar zijn het er na 7 maanden nog maar 72. De reden hierover is het veranderde reisgedrag van consumenten. Zo bleek uit een bevraging van VAB-Touring, begin deze zomer, dat heel wat mensen dit jaar veiligheidshalve opteren voor een autovakantie dicht bij huis.

Ook het ECC, het Europees Centrum voor de consument, wijst op die trend als oorzaak van de daling van het aantal klachten. Desondanks blijven zij waarschuwen voor problemen met autoverhuur in het buitenland.

Consumenten worden er soms voor voldongen feiten gesteld en hun rechten worden met de voeten getreden.

Gelukkig kan je zo'n situaties ook vermijden, mits een goede voorbereiding:

- Informeer je vooraf goed over de voorwaarden van je contract. Lees het goed door en weet wat je tekent. Zeker als een aanbod te mooi lijkt om waar te zijn. Vaak is dit gewoon zo.

- Kijk ook de verzekeringen goed na. Voorzie indien nodig een bijkomende eigen verzekering.

- Verifieer de wagen bij aanvang van de huurperiode op schade. Doe dezelfde check-up wanneer je hem terug inlevert. Hetzelfde geldt voor de brandstoftank.

- Schade of pech onderweg? Verwittig onmiddellijk het verhuurbedrijf!

Meer informatie vind je in een handige brochure van het ECC (https://www.eccbelgie.be/brochures/detail/een-auto-huren-in-europa) of op hun informatieve website (https://www.eccbelgie.be/themas/auto/een-auto-huren ). Ervaar je toch problemen of heb je klachten? Neem dan meteen contact met hen op.

Staatssecretaris Eva De Bleeker, die zelf ook een auto huurt op haar reisbestemming, reageert op de cijfers: "Op zich is de daling van het aantal klachten rond autoverhuurbedrijven een goede zaak. Enige nuance en voorzichtigheid gezien de huidige omstandigheden is echter aangewezen.

Mijn advies aan consumenten die op reis een auto willen huren? Bereid je vooraf goed voor om van een zorgeloze reis te genieten."