De Herentalse coalitie van N-VA en CD&V kondigde eerder al het accent op 'burgerinspraak' aan. Nu het bestuursakkoord zo goed als klaar is, lanceert de stad een online­participatietool. Het akkoord omvat ook een ondergrondse parking en de opwaardering van dorpskernen.

Bij de voorstelling van het nieuwe schepencollege eind vorig jaar was het bestuursakkoord nog in volle voorbereiding. Drie maanden later hebben N-VA en CD&V het nu ook aan de andere partijen voorgesteld. De oppositie krijgt in het besturen van de stad een meer actieve rol, net zoals er voor de Herentalse burger een vorm van participatie wordt opgezet.

"In ons bestuursakkoord hebben we een reeks doelen vastgelegd. Al willen we samen met alle partijen en de burgers de weg naar die doelen uitstippelen", zegt burgemeester Mien Van Olmen (CD&V).

"Zo willen we komen tot voldoende gedragen beslissingen. Voor de participatie door de burgers doen we een beroep op externe begeleiding. In april lanceren we een vorm van onlineparticipatie, een middel waarvan de raadsleden en burgers gebruik kunnen maken om ideeën te lanceren en hun zeg te doen.

De burger moet in de stedelijke werking centraal staan. En niet alleen in onze eigen dienstverlening, want ook projectontwikkelaars verplichten we om bij grootschalige projecten inspraakmomenten te organiseren. Daarnaast denken we eraan om een systeem van wijkbudgetten te lanceren, zodat wijken en buurten zelf kunnen beslissen wat ze met de middelen doen."

Hedendaagse stadswoningen

Waarover zeker heel wat mensen hun zegje willen doen, zijn de plannen voor een nieuw innoverend stadsdeel achter zaal 't Hof. "Dat binnengebied willen we kwalitatief inrichten met plaats voor hedendaagse stadswoningen.

Omdat zaal 't Hof zijn beste tijd gehad heeft, willen we er een nieuwe stadsfeestzaal neerpoten met een ruime ondergrondse parking. Dat laatste is nodig om alle voertuigen op te vangen wanneer we de Grote Markt parkeervrij maken. We kiezen zo voor een plein met meer beleving."

Al hebben nogal wat handelaars daar gemengde gevoelens bij: "Een parkeervrij marktplein? Kijk naar Geel, daar heb je één grote vlakte waar niets te beleven is. Parkeren is noodzakelijk om de winkels te laten draaien.

De mensen willen gerust betalen om te parkeren, op voorwaarde dat dat dicht bij de winkelstraten kan gebeuren. Die ondergrondse parking had eerder onder de Grote Markt thuisgehoord. Of een ondergrondse parking achter 't Hof een oplossing is? Misschien, dat valt nog af te wachten."

Deeldorpen

In het bestuursakkoord besteedt het stadsbestuur aandacht aan de deelgemeentes. "Er komen zitdagen van de schepenen in Noorderwijk en Morkhoven. We willen extra seniorenwoningen in Morkhoven en een opwaardering van het dorpsplein door een betere indeling.

Dat gebeurt ook via een participatief traject. Voor Noorderwijk maken we een masterplan op voor de omgeving van de kerk, sporthal en parochiecentrum. Via inspraak moeten we komen tot een plan dat een meerwaarde biedt voor het hele dorp."

Mobiliteit

De stad wil de opgelegde parkeernorm voor nieuwbouw wegens 'achterhaald' inruilen voor een mobiliteitsnorm. Dat betekent dat, naast het autogebruik, ook deelsystemen van auto's en fietsen worden gepromoot. "We blijven uitgaan van het Stopprincipe (stappen, trappen, openbaar vervoer en auto, red.) en streven een modal shift 50/50 na (helft van de verplaatsingen te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer, red.).

We starten met de opmaak van een nieuw mobiliteitsplan voor Herentals. We pleiten ook nadrukkelijk voor een nieuwe fietstunnel onder het spoor richting Wuytsbergen."

Bron GVA - 14/3/19 - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – Nnieuws  License2Publish.