Consumenten wiens vlucht geannuleerd zou worden door de aangekondigde staking bij Brussels Airport op maandag 20 juni, bij Brussels Airlines op 23, 24 en 25 juni, of bij Ryanair op 24, 25 en 26 juni, hebben recht op een alternatieve vlucht of terugbetaling.

Dat zegt Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker.

'Brussels Airport adviseert reizigers die op maandag 20 juni op de luchthaven moeten vertrekken, om hun vlucht om te boeken naar een andere datum. Door een nationale vakbondsbetoging in Brussel en een geplande staking van G4S, komen volgens de luchthavenuitbater heel wat vluchten in het gedrang.

Ook de vakbonden van de piloten en het cabinepersoneel van Brussels Airlines dienden een stakingsaanzegging in voor 23, 24 en 25 juni. Op die data staan
525 vluchten gepland. In diezelfde periode heeft ook Ryanair acties aangekondigd (24, 25 en 26 juni).

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker laat weten dat er verschillende mogelijkheden zijn voor consumenten wiens vlucht geannuleerd zou worden of forse vertraging zou kennen.

Wie een pakketreis boekte met daarin een geannuleerde vlucht, wendt zich best tot de organisator van die pakketreis. In de meeste gevallen is dat het reiskantoor waar je aanklopte.

Dat reiskantoor zal je een gelijkwaardig alternatief aanbieden of een alternatief met bijhorende prijsvermindering. Je kunt ook de reis kosteloos annuleren en volledige terugbetaling bekomen indien de voorgestelde wijzigingen een wezenlijke impact hebben op de geboekte pakketreis.

Je moet je dus geen zorgen maken over de kosten voor bijvoorbeeld je hotel. Alle aspecten van je pakketreis worden meegenomen in de oplossing die de reisorganisator voor jou uitwerkt.'