De digitalisering van de samenleving lijkt zich ook te hebben doorgezet naar conflictsituaties. Recentelijk is gebleken dat hackers cyberaanvallen steeds vaker inzetten om politieke of ideologische doelen te bereiken.


Voor zowel het zakenleven als de overheid ligt er een uitdaging om zich te wapenen tegen digitale inbraken.

De meest recente golf van digitale inbraken met een ideologische achtergrond vond in plaats in november. Doelwit was Israël, als reactie op het geweld tussen Israël en Hamas dat destijds opnieuw oplaaide.

Zoals de laatste jaren vaak het geval is geweest als het gaat om grootschalige hack-incidenten was de groepering Anonymous ook bij deze aanvallen betrokken. Een groot aantal Israëlische websites, waaronder overheidssites van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de lokale overheid van Tel-Aviv en zakensites als die van de Bank of Jerusalem werden tijdelijk uit de lucht gehaald of vertoonden pro-Palestijnse boodschappen als gevolg van de actie.

Volgens een Twitterbericht van Anonymous werden maar liefst 663 websites gekraakt. In het verleden viel Anonymous ook al bedrijven als VISA en PayPal en de website van de NAVO aan.

De reden voor al deze aanvallen is wat in het Engels ‘leverage’ genoemd wordt. Digitale inbraken worden steeds vaker gebruikt om politieke druk uit te oefenen in conflictsituaties.

Angst en beveiliging
De angst die een onderneming of de overheid heeft voor een grootschalige cyberaanval kan een groepering als Anonymous gebruiken om besluitvormingsprocessen te beïnvloeden.

Vanwege deze ontwikkelingen zullen bedrijven en overheidsinstanties zich digitaal beter moeten gaan beveiligen om te voorkomen dat hun informatiebeheer kwetsbaar is voor cyberaanvallen en het doelwit kan worden van aanvallen met een politieke lading.

Als het voor hackergroeperingen gemakkelijk is om gevoelige informatie te kraken en zelfs te publiceren maakt dat een organisatie gevoelig voor chantage.

Ook zou het bijvoorbeeld voor bedrijven zo kunnen zijn dat de concurrentie misbruik maakt van gelekte gegevens om hun concurrentiepositie te verbeteren.

Bron Iron Mountain.