De stiptheid van de treinen is het afgelopen jaar gevoelig verbeterd: meer dan negen op de tien treinen komen op tijd aan. Maar sommige passagiers merken daar weinig van.

Dat blijkt uit een analyse van de verschillende spoorlijnen door gebruikersvereniging TreinTramBus. Op sommige trajecten, zoals Brussel-Turnhout, is er veel vaker vertraging dan op andere.

Om 17.05u komt hij in beweging in Brussel-Centraal. En na tussenstops in onder andere Mechelen en Herentals zet hij om 18.35u zijn laatste passagiers af in Mol. In theorie toch, want in de ­praktijk gebeurt dat maar één keer om de vier à vijf dagen.

Alle andere dagen van de werkweek heeft deze treinverbinding meer dan zes minuten vertraging. Gemiddeld een keer om de drie weken bereikt hij nooit zijn bestemming, af en toe vertrekt hij zelfs niet eens.

De spitstrein van Brussel naar Mol scoort de slechtste cijfers van Vlaanderen. En het traject Brussel-Turnhout, waar die spitstrein deel van uitmaakt, heeft het vaakst te kampen met vertragingen.

Dat blijkt uit een gedetailleerde analyse van de belangrijkste lijnen door gebruikersvereniging TreinTramBus. De harde conclusie uit de vergelijking: geen enkel traject scoort voor TreinTramBus goed genoeg.

Het gaat met de stiptheid nochtans beter dan vroeger. Volgens de NMBS zelf reed vorig jaar 90,4% van de treinen op tijd. In 2018 was dat nog maar 87,2%. De verbetering is te danken aan de extra sporen tussen Brussel en Gent, de vlotte werken aan de wissels in Brussel-Zuid en een dalend aantal persoonsongevallen. “We letten ook extra op een stipt eerste vertrek en dat werpt zijn vruchten af”, zegt de spoorwegmaatschappij.

“Maar we zijn er nog lang niet”, vindt ­Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “Voor de NMBS rijdt een trein op tijd als hij minder dan zes minuten vertraging heeft. Oké, maar dan moet dat voor ons wel 95% van de tijd lukken. En dat lukt nergens. Vervelend, zeker voor wie nog een bus moet halen. We zien ook een stijging van het aantal afgeschafte treinen.

Die tellen niet mee voor de stiptheid, maar leveren de reizigers vaak nog meer problemen op.”

De NMBS zegt dat er minder treinen ­waren die over het volledige traject werden afgeschaft. De stiptheid hangt ook gedeeltelijk af van derden, waardoor ze het streefdoel van 95% niet zelf in de hand heeft.

En die trein naar Mol? Dat is die met de oudste wagons van de Belgische sporen, voortgetrokken door de oudste locomotief van het land. En die durft het al eens te laten afweten.

"We zetten onze nieuwere treinen in op lijnen die wel de hele dag rijden”, zegt de NMBS. De komst van de nieuwe M7­dubbeldektreinen moet het aantal ­vertragingen door defecte treinen verder terugdringen. Want telkens als er een ­nieuwe trein geleverd wordt, kan de oudste met pensioen.

De meest verwende reizigers van het land reizen overigens tussen Brugge en Kortrijk. Die trein rijdt in beide richtingen ruim ­negen op de tien keer op tijd en wordt maar in 1,2% van de gevallen afgeschaft.

Bron GVA - 23/01/20 - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – Nnieuws  License2Publish