De website www.stormschade.vlaanderen laat burgers toe om bij wateroverlast en
stormschade een hulpvraag rechtstreeks in het digitaal loket van de brandweer in te geven. Op die manier blijft de Noodcentrale bereikbaar voor levensbedreigende situaties.

Bij zware wateroverlast en/of stormschade wordt de Noodcentrale overstelpt met oproepen voor brandweerhulp. Om levensbedreigende oproepen van de minder dringende te onderscheiden, werd het nummer 1722 geactiveerd.

Om de Noodcentrale nog meer te ontlasten, besloten Limburgers Benny Bosloirs en Tim Kenis - beiden dispatchers bij de Noodcentrale - een website te bouwen
waarmee burgers de brandweer digitaal kunnen oproepen.

Bij een oproep naar 1722 krijg je een medewerker aan de lijn die noodzakelijke vragen stelt en deze info elektronisch doorgeeft aan de brandweer. Bij ernstig noodweer staan er vaak tientallen oproepen in wacht.

Op www.stormschade.vlaanderen geeft je eerst je postcode of (deel)gemeente
in waarna je terecht komt op het digitaal systeem van de bevoegde brandweerzone.

"Zelf je informatie ingeven spaart tijd, want burgers moeten hun gegevens niet eerst doorgeven aan een medewerker die het vervolgens in een computersysteem intypt", volgens Tim Kenis.

"Op de website www.stormschade.vlaanderen kunnen burgers binnenkort per gemeente contactinformatie vinden van professionele herstellers, boomzagers en loodgieters", volgens Benny Bosloirs. Benny en Tim lanceerden twee jaar geleden al de website www.wespennest.vlaanderen waarmee je op precies dezelfde manier je aanvraag aan de brandweer doorgeeft. Dat platform is zeer succesvol.