Toerisme Provincie Antwerpen, team Kempen en Kempense vakantiemakers samen blijven aan de slag met strategisch plan voor toerisme in de Kempen 2020-2025.

Méér Kempen: die twee woorden vatten het nieuwe strategisch plan voor toerisme in de Kempen 2020-2025 prima samen.

De belangrijkste uitdagingen voor Toerisme Provincie Antwerpen, haar team Kempen en de Kempense vakantiemakers de komende vijf jaar?

De positie ten opzichte van andere toeristische regio's versterken. De reiservaring van de vakantieganger belevingsvoller maken. En samen bouwen aan een consistent Kempenverhaal.

Samenwerking - over beleidsdomeinen en sectoren heen - wordt daarbij cruciaal.

Hoe oogt het bilan van het strategisch plan 2013-2019?

Op bepaalde terreinen scoren de Kempen prima. Zo stegen het aantal toeristisch-recreatieve jobs (+8,4%) en de binnenlandse leisure-aankomsten (+12,2%) t.o.v. 2012 meer dan vooropgezet.

We bereiken steeds meer gezinnen of gezelschappen met kinderen, een doelgroep waarop we in onze marketing en productontwikkeling de voorbije jaren sterk hebben ingezet.

Daarnaast stellen we vast dat het marktaandeel van de Kempen ten opzichte van andere toeristische regio's afneemt. Die trend willen we de komende jaren absoluut ombuigen.

Intensief denkproces

Het nieuwe strategisch plan is niet het huiswerk van Toerisme Provincie Antwerpen en haar team Kempen alleen. Een intensief denk-, evaluatie- en overlegproces met heel uiteenlopende partners ging eraan vooraf.

Sterke elementen uit het vorige plan bleven behouden of werden scherper geformuleerd, zodat vakantiemakers er makkelijker mee aan de slag kunnen.

De belangrijkste doelgroepen blijven gezinnen met schoolgaande kinderen en 'empty nesters', 50-plussers zonder inwonende kinderen.

Tien hefboomprojecten

Het nieuwe plan selecteert een reeks KempenKeuzes: plekken, activiteiten en ontmoetingen die de vakantiebeleving bepalen en beïnvloeden.

Stuk voor stuk potentiële bezoekersmagneten, waar bezoekers het kernverhaal van de Kempen ervaren. Van iconische Kempense landschappen over 'stoer' stappen tot logeren op den buiten.

Op basis van die KempenKeuzes formuleert het plan tien strategische hefboomprojecten voor de verdere toeristische ontwikkeling van de Kempen.

Op een aantal hefboomprojecten - waaronder de verdere professionalisering van de vakantiesector volgens het principe van de bezoekerscyclus, het kampeerpakt en het actieplan 'Kempengevoel' – zetten Toerisme Provincie Antwerpen en haar team Kempen de komende jaren zelf actief in.

Uitvoering = teamwerk

Net als het denkproces veronderstelt ook de uitvoering van het plan teamwerk.

Elke vakantiemaker kan met het plan aan de slag én er de vruchten van plukken

Tien aanbevelingen moeten die vakantiemaker helpen bij de praktische uitwerking van projecten. Zo breekt het plan een lans voor integrale projecten met andere partners, over de grenzen van beleidsdomeinen en sectoren heen.

Gedeputeerde Jan De Haes: "We doen een warme oproep aan beleidsmakers, ondernemers, verenigingen en vrijwilligers om vaker over het eigen muurtje te kijken en voortaan volop regionaal te denken.

Zo bouwen we samen aan een bestemming die de regio en haar bevolking respecteert, de toeristische ondernemers verbindt en de reiziger charmeert."