'De erfgoedwerking voor de stad Herentals is voornamelijk een breed cultureel gegeven, eerder dan een toeristisch product.' In gewone mensentaal: zet niet in op een écht museum, zoals destijds het Fraikinmuseum op de zolder van het vroegere stadhuis, nu Lakenhal.

Dat is de conclusie van een studie die de stad bestelde. Schepen van Erfgoed Ingrid Ryken (CD&V) reageert tevreden: 'De stad bezit niet die collecties om elk jaar 15.000 bezoekers aan te trekken..

Het Begijnhofmuseumis een charmante plek, maar geen onderdeel van de cluster van begijnhoven die UNESCO-Werelderfgoed is.

'Onze begijnhofcollectie is waardevol, maar niet uniek. Dus moeten we geen vaste medewerkers in dienst nemen, die krijgen we toch nooit betoelaagd, want daarvoor moet je jaarlijks 15.000 bezoekers hebben', vervolgt Ingrid Ryken.

De studie vermeldt ook : 'De Fraikincollectie is een unieke verzameling, maar alleen aantrekkelijk voor een mini-niche van kenners. De 'echte' versie van de kunstwerken staat elders. De collectie van gipsen modellen in Herentals is op dat vlak en ook vanuit toeristische oogpunt 'second best'.

Omwille van een legaat is de collectie Fraikin inherent verbonden aan de (restauratie van de) Lakenhal. Het is onmogelijk is om de collectie op een andere plek dan in de Lakenhal onder te brengen."

Het Art Center Hugo Voeten trekt een internationale niche van beeldende kunstliefhebbers aan. Maar de collectie heeft een iets te onduidelijk profiel om echt wervend te zijn. (foto)

Conclusie studie

"De collectie Fraikin en het Art Center Hugo Voeten (Vennen) zijn op zich unieke collecties, bijeengebracht door een sterke persoonlijkheid, maar trekken elk een ander, gespecialiseerd niche-publiek aan van kunstkenners", onderschrijft Ryken de conclusie van de onderzoekers. "De collectie en setting van het Begijnhofmuseum zijn charmant, maar verre van uniek in de context van de Vlaamse begijnhoven. De plek zit in de heemkundige sfeer, met het bijbehorende publiek. Geen van de collecties is momenteel een grote publiekstrekker."

De studie besluit: "Aansluitend bij het toeristische DNA van Herentals en het profiel van de collecties is het niet relevant en zelfs onverstandig om de specifieke musea of collecties in te zetten als aparte toeristische producten voor Herentals." (pp)