Kidspanel, leerrijke spelletjes en laagdrempelige leerpakketten introduceren bedrijfsleven in het onderwijs

Uitgeverij Averbode, bekend van de kindertijdschriften Doremi(ni), Zonneland, Zonnekind en Zonnestraal, lanceert vandaag een nieuw concept: Studio Averbode.

Die studio helpt bedrijven, organisaties en overheden om hun kennis beter over te brengen naar onze jeugd. Zo duiken kinderen van jongs af aan in de wondere bedrijfswereld via leerrijke spelletjes en laagdrempelige leerpakketten voor in de klas.

In de toekomst wil Studio Averbode ook bedrijfsbezoeken organiseren op maat van jongeren. Daarmee speelt Uitgeverij Averbode in op de vraag van het bedrijfsleven.

Het afgelopen jaar klopten dubbel zoveel ondernemingen aan met de vraag hoe ze hun kennis kunnen delen met scholieren en hoe ze hen onder andere warm kunnen maken voor knelpuntberoepen.

Bedrijven, organisaties en overheden zitten op een berg kennis die ze niet tot bij onze jeugd krijgen. Op de schoolbanken leren kinderen en jongeren nog (te) weinig over maatschappelijke uitdagingen en welke oplossingen bedrijven, organisaties en overheden daarvoor ontwikkelen.

Vanuit het bedrijfsleven klinkt de roep steeds feller om hun inzichten over te brengen naar de leefwereld van onze jeugd. Het aantal aanvragen van bedrijven hierover is bij Uitgeverij Averbode het afgelopen jaar verdubbeld.

Onder andere AG Insurance (strijd tegen eenzaamheid) en Mustela zetten het voorbije jaar een samenwerking op met Uitgeverij Averbode.

Het is voor bedrijven, overheden en organisaties belangrijk zo vroeg mogelijk een band op te bouwen met kinderen en jongeren. Zij zijn tenslotte hun toekomstige klanten of werknemers.

Zeker voor bepaalde knelpuntberoepen of specifieke jobs die bedrijven niet ingevuld krijgen. Dat bewustwordingsproces is in ondernemerskringen nu volop aan de gang.

Studio Averbode zal daarom inzetten op Corporate Educational Responsibility: het delen van aanwezige kennis, waardoor bedrijven, organisaties en overheden bewust hun aandeel opnemen in de opvoeding van kinderen en jongeren. Zowel tijdens de lesuren als in de vrije tijd van de kinderen. Barbara Vangheluwe, CEO Uitgeverij Averbode

Onderwijs vragende partij

Ook leerkrachten en scholen zijn vragende partij om de bedrijfswereld een prominentere plaats te geven tijdens de lessen. Zo wordt de leerstof gelinkt aan échte cases en krijgen leerlingen meer grip op maatschappelijk relevante en actuele thema's.

Leerstof mag geen ver-van-mijn-bedshow zijn voor leerlingen. Elementen uit het bedrijfsleven in het onderwijs binnenbrengen, gebeurt het best aan de hand van realistische en relevante situaties.

Die vergroten immers de betrokkenheid van de leerlingen én wakkeren hun interesse aan. Heel wat leerkrachten hebben al aangegeven dat ze praktijkvoorbeelden op prijs stellen wanneer ze voor een klas tieners staan. Barbara Vangheluwe, CEO Uitgeverij Averbode

Uitleg op maat van onze jeugd via kidspanel en kidstolk

De uitdaging is om de inzichten en boodschappen van bedrijven te vertalen op maat van jongeren én ervoor te zorgen dat die passen binnen de huidige leerdoelstellingen van de overheid.

Daarvoor werkt Studio Averbode verschillende oplossingen uit: specifieke lessenreeksen of leerpakketten, postercampagnes en artikels, digitale opdrachten en interactieve spelletjes in de tijdschriften van Uitgeverij Averbode.

In de toekomst wil Studio Averbode ook bedrijfsbezoeken organiseren op maat van kinderen en jongeren. Een kidspanel en Audience Expert (of 'kidstolk') zorgen ervoor dat de inhoud aangepast is aan de leeftijd van de kinderen.

We willen alle kinderen en jongeren de kans geven om in contact te komen met het bedrijfsleven en maatschappelijke trends of problemen. Dat kan hun ontwikkeling een boost geven.

Daarom proberen we de ingewikkelde of gevoelige materie aan te passen aan dingen waar kinderen dagelijks mee bezig zijn. Bij 6- tot 12-jarigen is dat bijvoorbeeld via spelletjes en visueel aantrekkelijke afbeeldingen. Zo leren ze al spelenderwijs en zijn we er zeker van dat de kids de boodschappen die bedrijven hen willen aanreiken ook echt goed begrijpen.

Bij tieners kunnen de opdrachten al meer uitdagend zijn. We vragen de kinderen ook zelf naar feedback via ons panel: hoe reageren ze op wat we hen aanbieden, wat begrijpen ze niet zo goed en wat willen ze graag veranderen? Zo maken we nog beter de brug tussen de leefwereld van onze jeugd en het bedrijfsleven. Sonja Wuytens, Audience Expert van Studio Averbode

Campagne voor Child Focus rond veilig internetgebruik

De afgelopen weken werkte Studio Averbode al verschillende projecten uit voor organisaties. Voor Child Focus ging het bijvoorbeeld rond verantwoord internetgebruik bij jongeren.

We wilden ons lessenpakket rond veilig en verantwoord internetgebruik voor jongeren laten aansluiten bij de eindtermen en leerdoelen in het onderwijs. We proberen leerkrachten zoveel mogelijk kant-en-klare lessen aan te bieden om vooral de kinderen in het vijfde en zesde leerjaar te sensibiliseren.

In deze digitale tijden is dat meer dan ooit nodig. Maar het is niet evident om dit zowel in Vlaanderen als in Wallonië goed af te stemmen door het verschil in de eindtermen. Studio Averbode heeft ons geholpen om onze leerplannen volledig in te passen in de doelstellingen die de kinderen moesten behalen. Nel Broothaerts, Chief Prevention & Development Officer van Child Focus