Te weinig betaalbare elektrische wagens in Europa, waarschuwt mobiliteitsorganisatie
De elektrificatie van het Europese wagenpark loopt achterstand op doordat er te weinig betaalbare elektrische wagens beschikbaar zijn. Dat zegt de koepel van mobiliteitsorganisaties Transport & Environment in een nieuw rapport.
Fabrikanten van elektrische wagens zetten in verhouding meer in op luxemodellen dan bij benzine- of dieselwagens.
Neem nu de wagens in de op één na kleinste categorie, het B-segment. Het gaat dan bijvoorbeeld om de Citroën C3, de Ford Fiesta, de Renault Clio of de Volkswagen Polo. Een elektrische wagen in die categorie kost gemiddeld 34.000 euro, "terwijl er veel fossiele modellen beschikbaar zijn voor minder dan 20.000 euro", zegt T&E.
België geeft het goede voorbeeld
Nochtans slaagt China er wel in om massaal kleine elektrische wagens de weg op te sturen. Daar is de gemiddelde prijs sinds 2015 met meer dan de helft gedaald, terwijl die in Europa nog gestegen is.
De Chinese markt met de Europese vergelijken, is "te kort door de bocht", vindt De Smet. "Daar is een grote mate van staatssteun en kunnen ze ook veel meer opschalen."
Bovendien heeft China een technologische voorsprong doordat het in 2015 al resoluut voor batterijwagens koos als de toekomst van de auto. In Europa werd er langer getwijfeld tussen batterijen en waterstof.
Tot vandaag blijven sommige (vooral Duitse) autofabrikanten zich ook verzetten tegen Europese regelgeving die elektrische wagens moet bevoordelen. (VRTNWS)