Het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT) legt kabelaanbieder Telenet een boete van 250.000 euro op.


Telenet heeft zijn abonnees niet naar behoren geïnformeerd over de mogelijkheid zonder boete hun contract op te zeggen bij wijziging van de algemene voorwaarden.

Op 1 oktober 2010 voerde Telenet een wijziging van zijn algemene voorwaarden door. Het ging onder meer over het verdwijnen van een vergoeding per dag vertraging als de herstelling van de telefoondienst langer dan twee dagen aansleept. Ook de financiële aansprakelijkheid van Telenet bij vaste telefonie- of internetcontracten tot 100 euro werd aangepast.

Enkel op website
Telenet bracht zijn abonnees enkel op zijn website op de hoogte van het gratis opzegrecht naar aanleiding van de wijzigingen. De link werd in kleine lettertjes vermeld op de achterkant van de facturen onder het stuk dat handelt over de domiciliëring. Dat is onvoldoende volgens de telecomwet.

De boete moet binnen de 2 maanden worden betaald.