Art Center Hugo Voeten in Herentals presenteert de solotentoonstelling 'Het Einde van een Sombere Dag' van de Belgische schilder Tom Liekens.

Tom Liekens (Bonheiden, °1977) bekleedt een volstrekt eigen positie in het Belgische kunstenlandschap. Zowel zijn onderwerpen als de manier waarop hij deze uitwerkt in monumentale schilderijen en collages maken hem tot één van de meest originele schilders van zijn generatie.

Opvallend is zijn interesse in de natuur. Hij is gefascineerd door de weinig realistische wijze waarop fauna en flora worden voorgesteld op schilderijen, in sprookjes of in films. Ook de artificiële wereld van dierentuinen, natuurhistorische musea en tropische plantenkasten vormen een blijvende bron van inspiratie. Steeds is zijn werk overladen met kunst- en cultuurhistorische verwijzingen.

De kunstenaar - hoewel beslist geen voorstander – is al jarenlang gefascineerd door de jacht en visvangst en hoe deze door de eeuwen heen in vele gedaantes afgebeeld werden op schilderijen. De kunstenaar inspireerde zich bijvoorbeeld op barokke jachtstillevens of op voorraadkamers waar het dode wild hoog opgestapeld lag.

De meest uiteenlopende diersoorten wachten daar op hun verdere verwerking in de keuken: zwanen, pauwen, herten en hazen. Ook in de variant hierop, het barokke visstilleven, liggen tientallen vissen in schilderijen naar adem te happen of getuigen uitpuilende ogen en glanzende schubben van een recente dood.

Op het titelschilderij van deze tentoonstelling (zie boven: Het Einde van een Sombere Dag, 2009) poseren jagers tussen frisse groene kleuren in een dichtbegroeid bos fier bij hun pas geschoten wild.

De inhoud verwijst naar het fenomeen van de jachttrofee en verzameldrang van jagers. Ook was verzamelaar Hugo Voeten (1940-2017) een verwoed jager. Een selectie jachttrofeeën uit zijn unieke privécollectie wordt voor de eerste keer in confrontatie met doeken van Tom Liekens rond het thema van de jacht in deze tentoonstelling getoond.

De stijl van Tom Liekens flirt met de meeste diverse momenten uit de kunstgeschiedenis. Hij overstijgt de romantische landschapsschilderkunst en natura morta, maar knoopt zo nu en dan aan bij barok, neo-expressionisme, fauvisme, fotografie, etnische kunst, animalisme, ...

Zijn werk op groot formaat is indrukwekkend en ademt zowel exotisme als melancholie uit, is opgewekt en duister, neigt soms naar realisme en dan weer naar utopie.

De werken rond het thema van de jacht in deze tentoonstelling dompelen de toeschouwer onder in een uniek universum met uiteenlopende verwijzingen die kunstrecensent Mark Ruyters toepasselijk "ongebruikelijke recyclages" noemt. In sommige werken staan bijvoorbeeld plastic speelgoeddiertjes uit kinderkamers model.

De schilder stapelt de diertjes op en reconstrueert het tafereel als een stilleven op groot formaat. Hij gebruikt de speelgoeddiertjes in dit geval als artificiële modellen om hun archetypische en iconische kwaliteiten te benadrukken.

Door ze groter te schilderen dan ze in werkelijkheid zijn, lijken ze levensecht wat een dramatisch en bijna apocalyptisch beeld oplevert vol associaties.

Enkele schilderijen in de expo gelden verder als absolute horror vacui waar elk leeg plekje een opvulling krijgt met elementen uit de natuur of verwijzingen naar dieren: koppen van leeuwen, buffels en antilopen, slagtanden van olifanten, edelhertgeweien of schedels van moeflons en luipaarden.

De rijke buit van de jacht is niet alleen een macabere herinnering van de jager aan zijn avonturen, maar illustreert ook zijn moed en doorzetting.

Zulke werken appelleren uiteraard aan hoe jagers hun eigen eer najagen en uitstallen. Kortom, de schilderijen van Tom Liekens bevatten een mix van pathos en dramatiek, overgoten met een relativerende ironie.

Tom Liekens woont en werkt in Antwerpen. De kunstenaar studeerde er in 1999 af aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. Hij nam deel aan talrijke exposities in binnen- en buitenland.

Hij sleepte de Camille Huysmansprijs voor Schilderkunst (2006) in de wacht en werd genomineerd voor de Prijs Beeldende Kunst van de provincie Antwerpen (2005).

Zijn werk is opgenomen in diverse private en publieke collecties, zoals het M HKA, Belfius, Nationale Bank België, Hogeschool Artesis Antwerpen, Universiteit Antwerpen, Kunstcollectie provincie Antwerpen en Museum Van Bommel-Van Dam Venlo. Ook verschenen er drie lijvige monografieën van zijn werk.

Praktische informatie

Van 14.04 tot 07.07 loopt de tentoonstelling 'Het Einde van een Sombere Dag' op de 9e verdieping van het Art Center Hugo Voeten in Herentals (Vennen 22,  Herentals).

Mail info@artcenterhugovoeten.org voor verdere inlichtingen.
Individuele bezoekers zijn welkom op donderdag en vrijdag van 13.30 tot 17.00 uur (5 euro) om Het Einde van een Sombere Dag te bezoeken.

Tijdens deze openingsuren kan u ook enkele stukken uit de collectie bewonderen op het indrukwekkende gelijkvloers van het Art Center. Opgelet: de andere verdiepingen zijn dan niet toegankelijk.

Tijdens alle op voorhand gereserveerde groepsbezoeken aan het Art Center en tijdens het maandelijkse Open Art Center belicht een gids naast de vaste collectie eveneens de tijdelijke tentoonstelling Het Einde van een Sombere Dag in Art Center Hugo Voeten.

Op woensdag 15.05 om 20 uur geeft Tom Liekens een lezing over zijn werk in het Art Center. De expo Het Einde van een Sombere Dag is dan eveneens geopend. De lezing en tentoonstelling zijn die avond gratis toegankelijk.

Art Center Hugo Voeten

In 2012 opende het Art Center Hugo Voeten in Herentals de deuren als een unieke omgeving voor unieke kunst. Met respect voor de originele architectuur werd een oude graanfabriek aan de oever van het Kempisch Kanaal in Herentals omgebouwd tot een kunst- en tentoonstellingsruimte.

Een bezoek aan het Art Center is niet alleen een artistieke belevenis, maar ook de architectuur zorgt voor een onvergetelijke ervaring. U ontdekt een verrassende verzameling werken uit de moderne en hedendaagse, maar ook Bulgaarse kunst.

Individueel bent u welkom tijdens het Open Art Center elke eerste zondag van de maand (rondleidingen om 10.30 uur en 14 uur, aanmelding op de nieuwspagina van de website). Een gids neemt u dan mee door het gebouw en de collectie. In groep bent u enkel welkom na afspraak voor een rondleiding met gids. (pp)